De Polestar 2, het eerste model van Polestar, is sinds de lancering eerder dit decennium het anker van het merk. Oorspronkelijk werd gedacht dat het een Volvo-product zou zijn, maar later evolueerde het tot Polestar's allereerste speciale EV, en werd het een maatstaf voor de schone, ingetogen design taal van het bedrijf.
De vijfdeurs fastback (sedan) heeft sindsdien wereldwijd meer dan 180.000 exemplaren verkocht en heeft gestage updates ontvangen, waaronder een verschuiving in 2023 van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving voor de variant met enkele motor. Nu, na jaren van speculatie over zijn toekomst, heeft Polestar bevestigd dat er een opvolger onderweg is – maar deze zal niet snel komen.
Een Polestar 2 van de tweede generatie komt eraan
Volgens een rapport van Carsales zei Polestar CEO Michael Lohscheller dat het bedrijf een Polestar 2 van de tweede generatie aan het voorbereiden is die zijn naam zal behouden in plaats van de geruchten over het Polestar 8-badge aan te nemen. Het ontwerp van het nieuwe model zal worden geleid door Philipp Roemers, voorheen van Audi, die onlangs als designchef van Polestar is begonnen.
“Ik wil die huidige Polestar 2-klanten terugkrijgen. Omdat we het hebben opgebouwd. Ik denk dat we geweldig werk hebben geleverd. En ik wil ze in de familie houden,” zei Lohscheller.
Carsales voegt eraan toe dat het plan Polestar's intentie onderstreept om continuïteit te behouden in zijn meest succesvolle model, zelfs nu het merk werkt aan het stabiliseren van de financiën en het verbeteren van de winstgevendheid.
Hij komt niet voor 2028
De tijdlijn blijft echter lang. Carsales meldt dat de Polestar 2 van de volgende generatie de aankomende Polestar 7 compacte SUV zal volgen, die gepland staat om begin 2028 in productie te gaan in een nieuwe Volvo-fabriek in Slowakije. Dat plaatst de vroegste aankomst van de Polestar 2 van de tweede generatie ergens in 2028, ongeveer acht jaar nadat de productie van het huidige model begon. Vertragingen zijn mogelijk als Polestar besluit prioriteit te geven aan andere projecten met een laag volume, zoals de Polestar 6 roadster, hoewel dat scenario als onwaarschijnlijk wordt beschouwd.