Polestar Forum banner

Software-update P2.14.3 uitgebracht - nu OTA

57K views 345 replies 85 participants last post by  carrrl  
#1 ·
Wijzigingenlogboek:

Updates in softwareversie P2.14.3
  • Verbeterde rijervaring bij lage snelheden (alleen MY24).
  • Verbeteringen voor gepland opladen in de Polestar-app.
Link: https://www.polestar.com/us/manual/polestar-2/2023/software-updates/

Succes de volgende keer 🤷‍♂️

Even serieus, ik denk dat dit erop wijst dat P3.0 dicht bij de publieke release is. Hetzelfde gebeurde met P2.8 en P2.9 als we ons herinneren

#2 ·
Ik haat dingen als "verbeteringen in het rijden"
Ze zouden in detail moeten uitleggen wat er daadwerkelijk is veranderd en hoe het u beïnvloedt.

#3 ·
Ik haat dingen als "rijverbeteringen"
Ze zouden in detail moeten uitleggen wat er daadwerkelijk is veranderd en hoe het u beïnvloedt.
Het probleem is dat sommige mensen elke verandering die ze aanbrengen zullen beoordelen als een "verbetering", terwijl anderen het als een stap terug zullen zien. De gasgevoeligheid is een perfect voorbeeld. Sommigen willen dat het agressiever wordt afgebeeld voor een snellere respons, anderen houden van het "zachte" gevoel dat het gemakkelijk maakt om de auto soepel te besturen.

Het simpele antwoord is om de gasmapping (en regeneratie) curves door de bestuurder te laten aanpassen. Een paar schuifregelaars vergelijkbaar met wat wordt gebruikt om de laadlimiet in te stellen, zouden welkom zijn.

#7 · (Edited)
"Geplande verbeteringen voor het opladen in de Polestar-app."
Ik betwijfel het, maar zou het geweldig vinden als dit de mogelijkheid zou zijn om de laadlimiet vanuit de app te wijzigen - zo'n simpele maar nuttige ontbrekende functie!
Ik ben het er volledig mee eens, zowel de % vol-limiet, als de ampèrelimiet.
EDIT, Ampèrelimiet STAAT in de app, ik ben het vergeten!

#25 ·
Ik hou op dit moment wel van mijn auto. Ik denk niet dat we de auto nog gaan updaten.
Het is niet perfect, maar ik WIL er weer in rijden na de laatste update en dat is alles wat ik vraag. Het grootste deel van vorig jaar ontbrak dat na 2.7 alles verpestte, op een fwd MY 23 moet ik eraan toevoegen.
Ik heb het gevoel dat jij dat ook doet. Tenzij er een geweldige nieuwe toevoeging/verandering is in een software-update, neem ik niet de moeite om te updaten. Als het werkt zoals ik wil, laat ik het meestal met rust.

#8 ·
  • De prestaties van de auto bij lage snelheid, zoals in de file of bij het bergop rijden, zijn verbeterd (alleen voor auto's van modeljaar 2024).
  • Er zijn verschillende kleine aanpassingen gedaan aan het aandrijfsysteem en de voeding die geen invloed hebben op de prestaties of andere gecertificeerde eigenschappen.

2.14.3 Release van de website van Volvo.

#9 · (Edited)
We weten allemaal dat de Volvo release notes de echte waarheid zijn over wat er is veranderd, ook al zijn ze niet erg specifiek.

Ik wil geen saaie auto meer, dus ik ben eruit.

Voor degenen die gaan updaten, probeer te voelen hoe je auto zich gedraagt in de besturing en het gaspedaal voordat je de update uitvoert.
En wees je bewust van hoe verschillend de auto is in respons en vermogen, afhankelijk van de SOC.
Rijd ermee met 80% SOC voor en na de update en kijk.

Dingen die ze de hele tijd veranderen:

Weerstand in de besturing, in alle modi
De snelheidsgevoelige weerstand in de besturing, hij is nu veel losser, bijvoorbeeld dan vroeger (2.5), maar hij blijft veranderen, dus op dit moment is het wel oké.
De gasrespons, hoe ver moet je het gaspedaal indrukken tot het weeee gaat, en hoe bouwt het vermogen zich op als je het daar houdt, als het geen vol gas is, bouwt het soms vermogen op rond half gas zodat het op vol vermogen komt, het is alsof het een turbo heeft en druk opbouwt, het voelt geweldig en zeer lonend! Maar het ontbrak lange tijd, maar het is er nu bijna.
Stuur desdzone!
OPD!
Rempedaal, dit is slechts één keer veranderd sinds 2.5, helaas heeft het het beste van de auto weggenomen, het perfecte remgevoel, nu is het in feite een aan/uit-schakelaar.

#10 ·
De Volvo release notes zijn nog minder informatief dan de Polestar release notes voor deze...

• Er zijn verschillende kleine aanpassingen gedaan aan het aandrijfsysteem en de voeding die de prestaties of andere gecertificeerde eigenschappen niet beïnvloeden.

#11 ·
Dit is de slechtste auto die ik ooit heb gehad wat betreft de gasrespons gevoeligheid... ZEER zacht bij stationair.

Ik heb zelfs contact opgenomen met SprintBooster met foto's van de gasassemblage om te zien of ze al iets hebben (van Volvo misschien), maar na ongeveer een week geen reactie. Dat apparaat stelt de gebruiker in staat om zich aan te passen aan zijn persoonlijke voorkeur op ongeveer 18 verschillende manieren (voor de V3 die ik op mijn Mustang heb).

Ik heb er altijd 1 gekocht voor elke auto waarvoor het beschikbaar was.

#14 ·
Dit is de slechtste auto die ik ooit heb gehad qua gasrespons gevoeligheid... ZEER zacht bij "stationair".

Ik heb zelfs contact opgenomen met SprintBooster met foto's van de gasassemblage om te zien of ze al iets hebben (van Volvo misschien), maar na ongeveer een week geen reactie. Dat apparaat stelt de gebruiker in staat om zich aan te passen aan zijn persoonlijke voorkeur op ongeveer 18 verschillende manieren (voor de V3 die ik op mijn Mustang heb).

Ik heb er altijd 1 gekocht voor elke auto die het had.
Een manier om dit op te lossen is de P-upgrade. Duur, maar voor mij alleen al de moeite waard.

#13 ·
Ik snap al dat gezeur over de gasrespons niet. Het lijkt me dat als je van de lijn wilt vliegen, je het pedaal op de vloer trapt, of als je rustig weg wilt rijden, je zachtjes op het gaspedaal drukt. Het is beter om deze optie te hebben dan een auto te hebben die weg wil schieten zodra het pedaal wordt ingedrukt, dat heb ik gehad en het is een ramp.
Is het niet zo simpel? Leer gewoon om het gaspedaal aan te passen aan je behoeften, net als bij regeneratief remmen.
Dat gezegd hebbende, ik ben het er wel mee eens dat het fijn zou zijn om de gasrespons zelf in te stellen, dat doe ik op mijn motorfietsen als dat nodig is. Maar dat kan niet, dus leer je voet te moduleren.

#15 ·
Ik snap dit gezeur over de gevoeligheid van het gaspedaal niet. Het lijkt me dat als je van de lijn wilt springen, je het pedaal op de vloer trapt, of als je rustig wilt wegrijden, je zachtjes op het gaspedaal drukt. Het is beter om deze optie te hebben dan een auto te hebben die weg wil schieten wanneer het pedaal wordt ingedrukt, dat heb ik gehad en het is een pijn.
Is het niet zo simpel? Leer gewoon het gaspedaal aan te passen aan je behoeften, net als regeneratief remmen.
Dat gezegd hebbende, ben ik het er wel mee eens dat het fijn zou zijn om de gasrespons zelf te kunnen instellen, dat doe ik op mijn motorfietsen als dat nodig is. Maar dat kan niet, dus leer je voet te moduleren.
Ik heb het NIET ZO schokkerig nodig dat het van je wegspringt. Ik rijd ook motor, dus hoe kun je genieten van een responsiever gaspedaal op je motoren, maar niet op je auto's?

En ja, ik heb me eraan aangepast, maar dat betekent niet dat het niet beter kan. Polestar is te ver gegaan in het dempen van het eerste kwart van de pedaalslag (in mijn auto in ieder geval, ik weet niet zeker of ze allemaal zo zijn).

Voor mij draait het allemaal om meer rijplezier ... alles wat de responsiviteit verhoogt (binnen redelijke grenzen) is goed. Op een motorfiets kan dat het gaspedaal zijn (zoals je weet), maar ook het remmen en de richtingsveranderingen (bijv. een motorfiets die met minder moeite helt, is leuker dan een motorfiets die meer moeite vereist, toch?).

Mijn zoon reed het weekend voor het eerst met de auto en ik kon zien dat hij moeite had met het gaspedaal, want we gingen nergens heen nadat het licht op groen was gegaan totdat zijn voet voorbij het punt ging dat Polestar besloot dat de auto in beweging moest komen. Het zou ronduit gevaarlijk kunnen zijn en ik zal iedereen die mijn auto mag gebruiken moeten vertellen dat ze zich daarvan bewust moeten zijn.

Hoe dan ook, ik hoop dat SprintBooster iets bedenkt voor iedereen die daar instelbaarheid wil.

#17 ·
Ik zou nog steeds willen stellen dat de gasrespons in PS2 leert van je rijstijl, in tegenstelling tot informatie van monteurs en alles. Ik heb de performance upgrade sw. op mijn LRDM MY23, het begon als hypernerveus in vergelijking met de zeer conservatieve originele gasrespons curve, maar later is de responsiviteit van het gaspedaal afgenomen, en ik vind dat het niet zo responsief is als in het begin, veel meer naar mijn smaak. Hetzelfde geldt voor de gasrespons vóór de perf.sw. het veranderde vroeger van gevoel toen ik ermee reed na OTA-updates waarbij het "gaspedaal leren" werd gereset met de OTA-update. We hebben ook een SRSM om mee te vergelijken, en ik heb ook een paar ICE's om mijn kontkalibratie (of voetkalibratie) te resetten.

Ik ben al 15 jaar bezig met het tunen van auto's met software, inclusief gasrespons mapping, en ik heb me gericht op soepele gasrespons curves die niet vervelend agressief zijn bij dagelijks gebruik, wanneer je wilt gaan-gaan-gaan, druk je het pedaal dieper in. In je spitsfile wil je niet springen en botsen wanneer de auto's om je heen accelereren, dit wordt echt vermoeiend. Het is zeker leuk dat je 90% van de gasrespons hebt op de eerste 25% van de pedaalslag, dit geeft het gevoel van een serieus krachtige auto, sommige autofabrikanten gebruiken dit op ondergemotoriseerde auto's, en sommige tuningbedrijven gebruiken dit om de indruk te wekken dat je meer vermogen hebt door de tuning dan je daadwerkelijk hebt, maar ongeacht dat zou ik ook willen stellen dat voor echt "geïnspireerd duiken", een meer lineaire gasrespons je een betere controle over het koppel geeft en dus je rondetijden verbetert in vergelijking met een agressievere pedaalmapping, maar ik kan me hier vergissen omdat ik niet tegen de klok race, het kan meer afhangen van je persoonlijke rijstijl en voorkeur.

Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een meer lineaire vermogenscurve, hoe meer je vraagt, hoe meer je krijgt, met een fijne gedetailleerde kruipmapping die nauwkeurig parkeren mogelijk maakt zonder bang te hoeven zijn om in de auto's om je heen te schieten...

Hoe is dit nu on-topic? Dat is het niet...

#20 ·
Ik zou nog steeds beweren dat de gasrespons in PS2 leert van je rijstijl, in tegenstelling tot informatie van monteurs en alles.
IMO, je spiergeheugen leert, niet de gasrespons. Wanneer je regelmatig van auto wisselt met en zonder de PU, voelt de 'nieuwe' auto altijd een tijdje anders aan.

#19 ·
Het lijkt erop dat ze minimale inspanning leveren om de auto van vóór 2024 bij te werken.
Nou, de auto's van 2024 hebben een totaal nieuwe motor en elektronica (daarom zijn ze zoveel efficiënter), dus misschien heeft het te maken met de afstelling van de nieuwe motor - niet dat ik ooit een probleem heb opgemerkt.

#24 ·
Geen levensveranderende upgrade... Ik vraag me af of we ooit het "WOW! Eindelijk!" gevoel zullen krijgen over een upgrade. Lijkt elke keer kleine dingen te zijn en niets echt nuttigs.
Het is een volwassen platform zonder grote gebreken waar ik van op de hoogte ben, of beloofde functies die niet zijn gerealiseerd... en ze hebben genoeg OTA-updates gedaan om vertrouwen te hebben in het mechanisme. Ik vermoed dat er geen reden is voor een grote upgrade.

In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, Tesla, die nog steeds proberen hun beloofde zelfrijdende auto te leveren, Volkswagen, die nog steeds proberen om überhaupt OTA-updates te leveren (we hebben net onze eerste gekregen!) of startups zoals VinFast of Fisker, die halfgare producten lanceerden...

#29 ·
Ik zou erg blij zijn als een upgrade ons eindelijk betrouwbare informatie over de snelheidslimiet in het dashboard zou geven. Het pictogram is hier in Noorwegen nog steeds een complete verspilling van ruimte.
Stel je een auto uit 2024 voor met de nieuwe verplichte snelheidswaarschuwing in de EU die bling bling doet wanneer deze denkt dat hij te hard rijdt op basis van die informatie.... 🤷

#32 ·
De snelheidslimietinformatie van Google is in 50% van de gevallen onjuist. Ik weet niet waar je onjuiste limieten kunt melden, het is belachelijk dat de camera van de auto het bord (correct) vastlegt, maar na een paar seconden terugkeert naar de lezing die door Google wordt verstrekt.
Wauw, echt waar? Google verstrekt informatie over snelheidslimieten?
Dat wist ik niet.

#37 ·
Ik snap dit gedoe over de gevoeligheid van het gaspedaal niet. Het lijkt me dat als je van de lijn wilt springen, je het pedaal op de vloer trapt, of als je rustig wilt wegrijden, je zachtjes op het gaspedaal drukt. Het is beter om deze optie te hebben dan een auto te hebben die weg wil rennen wanneer het pedaal wordt ingedrukt, dat heb ik gehad en het is een pijn.
Is het niet zo simpel? Leer gewoon het gaspedaal aan te passen aan je behoeften, net als regeneratief remmen.
Dat gezegd hebbende, ik ben het er wel mee eens dat het fijn zou zijn om de gasrespons zelf te kunnen mappen, dat doe ik op mijn motorfietsen als dat nodig is. Maar dat kan niet, dus leer je voet te moduleren.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral voor een auto met zoveel vermogen, als het gaspedaal te gevoelig was, zouden mensen (niet de coureurs onder ons) klagen dat ze de auto niet kunnen besturen. De Subaru van mijn ex heeft een erg gevoelig gaspedaal, maar er zit niets achter. De auto is nog steeds een prik, dus het maakt niet uit.

#44 ·
Omdat we in Ontario, Canada, geen echte snelheidslimieten hebben…. 😃 … of toch wel, maar ze zijn, weet je, heel zacht gedefinieerd, voordat je wordt betrapt op te hard rijden. Krijg ik een boete als ik 10 of 20 of misschien 30 km/u te hard rijd…. Ik denk zelfs dat Google in de war is… LOL

Ik breng maanden achtereen door tussen Europa en Canada en het verschil is waanzinnig…. Ik begrijp waarom Europeanen echt agressieve snelheidscontrole willen in plaats van de zachte die we momenteel hebben.

#47 ·
IMO - Prestatie-upgrades mogen alleen worden verspreid naar degenen die het "Performance Pack" hebben gekocht bij de aankoop van de auto, en/of de "prestatie-upgrade" toen zij (de koper) besloten te accepteren dat dit was wat ze wilden als een prestatieauto.

#50 ·
Waarschijnlijk de gebruikelijke cadans. Een paar weken alleen op workshops. Kijken hoe dat gaat. Geen PS2's die spontaan exploderen. Dan OTA uitbrengen.
Ik neem aan dat ze dat met allemaal doen?

#52 ·
Heeft iemand hun update OTA ontvangen? Volgens Polestar op Facebook is het niet beschikbaar via OTA. View attachment 28268
Als het OTA uitkomt, zal dit bord oplichten.

Ik neem aan dat ze dat met ze allemaal doen?
Oorspronkelijk deden ze dat niet. De eerste paar OTA-updates werden gewoon gepusht. Nadat ze een paar bricks hadden moeten afhandelen, werden ze slim en begonnen ze eerst in servicecentra te updaten.

#53 ·
Ik heb net onze 22 voor zijn 2 jaar, 20k mijl "checkup" gehad. Ze hebben de update naar 2.14.3 gedaan, ik heb geen echt verschil gemerkt in de manier waarop hij rijdt. Toen ik hem terugkreeg, stond OPD uit en creep aan. Ik weet niet zeker of dat van de update kwam, of dat de technicus die de service heeft uitgevoerd mijn instellingen heeft gewijzigd. Het verraste me wel een beetje toen ik bij mijn eerste stopbord kwam!

#54 ·
Ik heb net onze 22 voor zijn 2 jaar, 20k mijl "checkup" gehad. Ze hebben de update naar 2.14.3 gedaan, ik heb geen echt verschil gemerkt in de manier waarop hij rijdt. Toen ik hem terugkreeg, was OPD uit en creep aan, ik weet niet zeker of dat van de update kwam, of dat de technicus die de service deed mijn instellingen had veranderd. Het haalde me wel een beetje uit mijn evenwicht toen ik bij mijn eerste stopbord kwam!
De wijziging in de rijeigenschappen was alleen voor auto's uit 2024... Heeft u geprobeerd een oplaadbeurt via de app te plannen? Dat was voorheen kapot bij mij.