Polestar Forum banner

De 12 V-accu en de zekeringkast onder de motorkap

1 reading
26K views 39 replies 16 participants last post by  Ding_1999  
#1 · (Edited)
Alle elektrische auto's hebben, tegen de intuïtie in, een 12V, conventionele, auto-accu. Hierdoor kan de auto conventionele onderdelen gebruiken voor alle hulpstukken en onderdelen die in de loop der decennia zijn ontwikkeld voor ICE-auto's. Het is ook nodig om de hoofdaccu met hoge spanning los te koppelen en te isoleren door contactoren en meer te manipuleren.


Er zijn bekende problemen waarvoor de oplossing is om de 12V-accu tijdelijk los te koppelen of de 12V-accu te boosten of op te laden.

Omdat ik alle plastic onderdelen eruit had, en omdat de goede dokter Polerad het vroeg, dacht ik dat ik een paar observaties zou plaatsen over de 12V-accu en de nabijgelegen zekeringkast.

Eerst moet je die plastic onderdelen verwijderen: Getting under the Frunk, for the timid... with pictures.

Als dat eenmaal gedaan is, hier de 12V-accu (groene cirkel) en zijn buurman, de zekeringkast (rode ellips).
7205
 

Attachments

#2 ·
Ik moet iedereen nu waarschuwen dat knoeien met een elektrisch systeem inherente risico's met zich meebrengt en als je per ongeluk of opzettelijk dingen verkeerd aansluit, kun je de boel echt verknallen. Naast het eventueel opblazen van het elektrische systeem of het vernietigen van echt, echt dure computeronderdelen die je misschien niet snel kunt vervangen, is er een fysiek risico om jezelf te bezeren door elektrocutie, brandwonden of zelfs een explosie als er waterstofgas rond de 12V-accu hangt. Oké? Knutsel hier niet tenzij je vertrouwen hebt in wat je doet.
 
#3 · (Edited)
Ok... eerst de zekeringkast.

Er is een klein plastic deksel (rode ellips) met een enkele vergrendelingslip (groene ellips). Druk de lip met uw vinger in en het kleine deksel is gemakkelijk te verwijderen.

7207


Het verwijderen van het deksel maakt een positieve 12V-aansluiting vrij. (Ik heb 12,87 volt gemeten met de auto "uit" in vergelijking met de negatieve aansluiting van de batterij.)

Er zijn dan nog 3 lipjes (rode cirkels) die gemakkelijk in te drukken zijn om het deksel van de zekeringkast te verwijderen.

7209


7210
 

Attachments

#4 · (Edited)
Ok... nu de 12V-batterij.

Er zit een deksel over de batterij met twee scharnierende kleppen. De voorste klep heeft er een EHBO-kruis op. Door aan het lipje te tillen, kunt u deze omhoog tillen om de verbinding tussen de 12V-batterij en de andere kabels die erop zijn aangesloten, bloot te leggen.

7211


7212


Toen ik dit draadje voor het eerst plaatste, zei ik dat als ik de auto van de 12V-batterij zou loskoppelen, dit de plek zou zijn waar ik dat zou doen. Sindsdien hebben meerdere forumleden gezegd dat het beter en veiliger is om de negatieve pool los te koppelen. Dus koppel dit helemaal niet los, maar als u erop staat (misschien om de batterij te vervangen), koppel dit dan pas los nadat u de negatieve pool hebt losgekoppeld. Meer hierover later.
 
#5 ·
Er is een tweede scharnierende klep die iets moeilijker te openen is. De plastic sluitingen zijn ontworpen om met een vrij kleine schroevendraaier met platte kop terug te worden gewrikt. U steekt het blad in de lip en zet de schroevendraaier dan voorzichtig terug om de lus onder de haak vandaan te trekken.

7213


Er zijn er twee van. De voor de hand liggende die hier wordt getoond, en een andere aan de achterkant. Ik vind een goede hoofdlamp een zeer waardevol hulpmiddel en dit is een plek waar hij echt van pas komt. Trek aan die tweede lip en deze klep scharniert omhoog om draden bloot te leggen die altijd heet moeten zijn (aangesloten op positieve 12 volt).
 
#32 ·
Er zijn er twee van. De voor de hand liggende hier getoond, en een andere aan de achterkant. Ik vind een goede hoofdlamp een zeer waardevol hulpmiddel en dit is een plek waar het echt van pas komt. Trek aan die tweede lip, en deze afdekking scharniert omhoog om draden bloot te leggen die heet moeten zijn (verbonden met positieve 12 volt) de hele tijd.

View attachment 7214
4 Positieve aansluitingen? Als ik een van die 12 batterijmonitors zou kopen en installeren, aan welke moet ik hem dan aansluiten of een van die 12v starthulpaccu's aansluiten. Duidelijk, te oordelen naar mijn vraag, zou ik geen van beide moeten proberen, maar het zou fijn zijn om te weten welke welke is
 
#7 · (Edited)
En natuurlijk, aan de achterkant, is de verbinding met de negatieve pool van de batterij (rode ellips).

7218


Dit is waar meerdere forumleden mij hebben verzekerd dat het het beste is om de batterij los te koppelen als je een 12V-verbinding wilt verbreken. Merk op dat het niet onder afdekkingen zit en dat de moer schuin staat voor eenvoudigere verwijdering. Als u de schuine moer losdraait, moet u de connector voorzichtig van de negatieve pen kunnen tillen en vervolgens wat substantieel isolatiemateriaal ertussen plaatsen om ervoor te zorgen dat er niet per ongeluk een verbinding tot stand komt.
 
#8 · (Edited)
Nu wilde ik mijn 12V-accu niet loskoppelen en ik heb geen training of betrouwbare informatie van andere bronnen over hoe ik dit het beste kan doen. Dat gezegd hebbende, hebben forumleden me verzekerd dat de beste manier om dat te doen is om eerst de negatieve pool los te koppelen. Als u om de een of andere reden, nadat u de negatieve pool hebt losgekoppeld, toch de positieve pool moet loskoppelen, denk ik dat ik eerst de twee bevestigingsmiddelen (groene cirkels) zou verwijderen die het plastic paneel en de afdekking op de accu vasthouden, en dan zou ik de moer verwijderen die de verbinding met het zekeringpaneel maakt (rode cirkel). Van wat ik kan zien en na een beetje rond te hebben gesnuffeld, denk ik dat ik hierdoor het metalen zekeringpaneel van de schroefdraad kan tillen en zo de 12V-accu van de auto kan loskoppelen.
 
#9 ·
Ik was 21 jaar oud en aan het rommelen met mijn eerste auto... een gebruikte 1974 AMC Ambassador stationwagen... om mijn eigen aftermarket stereo-installatie (cassettebandspeler!!) te installeren, toen ik iets ontdekte over auto's en elektriciteit. Je kunt een 12V-aansluiting met je hand aanraken en geen schok krijgen. 12V is niet veel stimulans om elektriciteit door je lichaam te forceren, zoals je zou merken. Maar als je toevallig een 12V-accu met iets als een schroevendraaier aan de massa legt, besef je dat het niet goed is. Er is gezoem en vlammen en hitte en vonken en lassen en rook en... nou ja... het is inderdaad heel slecht.

Dus... nogmaals, ik ben verplicht iedereen die dit draadje passeert te waarschuwen dat het snel mis kan gaan als je met elektriciteit speelt. Je kunt je auto en jezelf beschadigen. Probeer dus alsjeblieft niets op basis van de informatie die ik hier heb geplaatst. Zoek goede, betrouwbare informatie van Polestar of Volvo of een vertrouwde monteur. Controleer dan alles dubbel. OK?
 
#12 ·
Zeer goede handleiding om te bookmarken voor de toekomst. Wat betreft het resetten van de auto via de 12 V, zou ik alleen de negatieve pool eruit halen, een minuutje wachten en hem dan weer terugplaatsen. Denk niet dat we eerst de positieve pool moeten verwijderen.
 
#13 ·
Zeer goede handleiding om te bookmarken voor de toekomst. Wat betreft het resetten van de auto via de 12 V, zou ik de negatieve pool eruit trekken, een minuutje wachten en hem dan weer terugplaatsen. Denk niet dat we eerst de positieve pool moeten trekken.
Ja, dat zou ook moeten werken, denk ik. Denk je dat het op die manier makkelijker/veiliger is?
 
#14 ·
Ja, het is meestal de veiligste manier om de batterij te verwijderen. Beginnen met de negatieve pool, dan de positieve pool. In principe omgekeerd ten opzichte van het aansluiten van de oplaad-/startkabels, wat begint met positief. Het verwijderen van beide zal uiteraard de stroomtoevoer van de auto verbreken.
 
#16 ·
Dank u, meneer @ProfessorCook! Voor mensen die de 12V-verbinding met goede resultaten hebben verbroken, is dit wat u deed? Of heeft u de verbinding verbroken bij de negatieve pool - rode ellips #7?
@kkonstan Ik denk dat u dit gedaan heeft?
Ik weeg de voor- en nadelen af van het wachten van 1,5 week om de auto weg te brengen, versus dit uitproberen en hopelijk de functionaliteit terugkrijgen voor de tussenliggende 2 weekenden en mijn woon-werkverkeer. Ook is het potentieel niet mezelf elektrocuteren een factor gezien mijn auto-EMP-neigingen.
 
  • Like
Reactions: ProfessorCook
#17 ·
Even ter bevestiging van wat @EV1 zegt.

Om de 12V-accu los te koppelen, doet u dit door de negatieve pool los te koppelen. Negatief moet altijd als eerste worden losgekoppeld en als laatste worden aangesloten om de redenen die al zijn aangegeven, veel minder risico op ongelukken.

Het is zelfs ontworpen met het oog op eenvoudig loskoppelen. De negatieve pool zit niet onder een afdekking en de bout staat zelfs schuin in een handige richting voor toegang met gereedschap. Dan hoef je niet te worstelen met die hele railopstelling. @polerad zo heb ik die auto al eens geïsoleerd.

Ik zou zelfs zo ver willen gaan om aan te bevelen dat @ProfessorCook zijn aanbevelingen over het loskoppelen van de accu wijzigt of verwijdert. Er is een risico dat een verder zeer goede gids mogelijk jarenlang onjuist wordt gebruikt.
 
#18 ·
Ik zou zelfs zo ver willen gaan om aan te bevelen dat @ProfessorCook zijn aanbevelingen over het loskoppelen van de batterij wijzigt of verwijdert. Er is een risico dat een verder zeer goede gids mogelijk jarenlang verkeerd wordt gebruikt.
'Zeer goed idee, meneer. Dank u. Ik heb de vorige berichten bewerkt. Als u de kans krijgt, zou ik het op prijs stellen als u er even naar wilt kijken om te zien of ik de dingen nu beter en duidelijker heb gemaakt.
 
#19 ·
Bedankt, @ProfessorCook - uitstekende gids voor mensen die de ervaring en het vertrouwen hebben om dit werk te doen - ik zal het gebruiken als ik het ooit nodig heb. Ik heb deze post-edits gelezen en ik denk dat je zeer goede begeleiding hebt gekregen van de anderen met betrekking tot terminalvolgorde en dergelijke.
 
#20 ·
Goed nieuws, slecht nieuws:

Goed nieuws - de negatieve pool loskoppelen is heel eenvoudig. Ik ben er zojuist in geslaagd en heb mezelf niet geëlektrocuteerd.
Haal gewoon de 4 drukknop klinknagels eruit om het bovenpaneel te verwijderen (kon het eigenlijk met 2 doen en het plastic aan de betreffende kant optillen). Maak dan de bevestigingsmoer op de negatieve pool los en til hem eraf - doe het in één beweging zodat hij niet veel contact maakt/opnieuw contact maakt, want ik vermoed dat dat slecht is. Doe dan, als je klaar bent, het omgekeerde om alles weer aan te sluiten.

Slecht nieuws - Mijn connectiviteit is nog steeds volledig kapot. Met de negatieve pool losgekoppeld was de auto volledig dood en reageerde niet. Dat werkte dus. En na 5 minuten wachten in die toestand, toen ik alles weer aansloot, startte alles weer.... maar geen internet. Mijn tijd/datum instellingen stonden allemaal verkeerd (het dacht dat het in een andere tijdzone 2 dagen terug was!) en ik vermoed dat er ook andere dingen niet kloppen.

Ach ja.... nog 1,5 week te gaan tot mijn serviceafspraak....
 
  • Sad
Reactions: rgledhill and Mick
#22 ·
Goed nieuws, slecht nieuws:

Goed nieuws - de negatieve pool loskoppelen is heel gemakkelijk. Ik ben er zojuist in geslaagd en heb mezelf niet geëlektrocuteerd.


Nou ja.... nog 1,5 week te gaan tot mijn serviceafspraak....
Nou... Je hebt het in ieder geval geprobeerd en we weten nu allemaal hoe het moet.

Succes met de rest.
 
#25 ·
Zelfs als je het einde bereikt, zit de batterij erin. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de back-upbatterij los te koppelen, deze moet via softwaretoegang worden gereset.

Ook zou de hemelbekleding niet gelijmd moeten zijn, maar met clips... je trekt waarschijnlijk niet in de juiste richting of niet hard genoeg, of beide.
 
#26 ·
Zelfs als je het einde bereikt, zit de batterij erin, voor zover ik weet is het niet mogelijk om de back-up batterij los te koppelen, deze moet via softwaretoegang worden gereset.

Ook zou de hemelbekleding niet gelijmd moeten zijn, maar met clips... je trekt waarschijnlijk niet in de juiste richting of niet hard genoeg, of beide.
'Klinkt logisch.

Ik was verrast door wat ik met de hemelbekleding heb ervaren. Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik laat het aan iemand anders over.
 
#30 ·
Geweldig stuk, professor, met duidelijke foto's ook. Zeer behulpzaam inderdaad! Zoals anderen al zeiden, moet de negatieve pool altijd eerst worden verwijderd, omdat deze de hele carrosserie isoleert.
 
  • Like
Reactions: ProfessorCook
#37 · (Edited)
Het werd laat - (5 uur 's ochtends rit naar de luchthaven vanmorgen), dus na een korte proefsprong met dit ding gaf ik het op. Nadat ik weer thuis was gekomen, kwam Volvo assist en startte het met een grotere batterij - voor langer en 'update de software'. Het geeft nog steeds 1,7 aan, maar werkt nu wel. Kabels zijn lang genoeg om de aarde en +ve (zoals hieronder gekozen) onder de frunk te bereiken.