Bedankt voor de feedback, dat is nuttig. Ik probeer de "MVP" in evenwicht te brengen en iets te creëren dat mensen kunnen gebruiken, en functies toe te voegen aan wat mensen willen als ze het gebruiken, in plaats van jarenlang te zwoegen op wat ik "denk" dat mensen willen.
Over je punt P2 ACDC - Ik ben het ermee eens, ik zou iets willen maken waardoor je VIDA niet nodig hebt, voor zover dat kan, sommige dingen zoals onderdelendatabase, servicedocumenten en publicatiesoftware kan natuurlijk alleen de OEM doen. Maar servicefuncties, controlecodes, configuraties wijzigen (wat VIDA natuurlijk niet toestaat), en zelfs andere software flashen, dat kunnen we. Het wordt een pc-applicatie, ja, dat is het gemakkelijkst om te doen, de interface is een eenvoudige ethernetverbinding, native voor elke laptop met een netwerkpoort (de VOE-dongle activeert het gewoon en patcht de draden naar RJ-45).
Specifieke opmerkingen:
Probleemcodes: We kunnen de probleemcodes zeker ophalen. Diagnose is momenteel secundair aan het afkrijgen van de configuratie en het uitbrengen van de bèta. Ik weet niet wat het probleem is met VDash, het kan zijn hoe ze de ECU's in de auto opsommen en ze moeten alle bekende ECU's toevoegen. Als je ze niet allemaal controleert, krijg je niet alle codes. Ik heb dat afgehandeld (in theorie, het toevoegen van DTC-ophaling aan het product komt eraan) het tweede deel is: als je een code krijgt, kun je die dan vertalen naar een leesbare code (d.w.z. CEM-24564 is mooi, maar kun je me vertellen dat dit "CEM heeft de communicatie met de IHU verloren" betekent?). Ik heb vandaag wat informatie in een database, misschien wel het meeste wat we nodig hebben, daar ga ik aan werken. Iedereen die codes ophaalt van een moderne auto... er zijn er een heleboel, de meeste activeren geen waarschuwing of iets dergelijks, alleen het bijhouden van kleine dingen die zijn gebeurd. Reset één ECU en je genereert 3 codes van de andere ECU's die de communicatie met die ECU verliezen tijdens het herstarten...
Servicefuncties: Parkeerrem servicemodus zit er al in ;-) Alles kan worden toegevoegd, indien nodig, het resetten van het service-interval, etc.
TCAM reset: Functies op individuele ECU's, zullen er vanaf dag 1 zijn. Kan in het begin rudimentair zijn, maar een simpele "harde reset" zal er zijn, en ik zal de volledige breedte van alle bekende functies toevoegen, moet de interface ervoor uitwerken. Ik weet niet specifiek over de TCAM-problemen, maar als VIDA het kan, kunnen wij het ook.
Configuratie wijzigingen: Dit is de basis van de software die ik aan het bouwen ben, ik ben er oorspronkelijk mee begonnen met het werk dat ik deed om het configuratieproces in Volvo's te reverse engineeren. Dus dit zal goed ontwikkeld zijn. Pixellichten, DRL-instellingen, adaptieve bundels, verwarmde stuurwielen, snelheidsbegrenzer... dit alles en nog veel meer kan worden geconfigureerd. Er zijn ongeveer 350 verschillende configuratie-items, niet allemaal interessant, maar veel ervan zeker wel. Zoals altijd vereisen sommige van deze dingen natuurlijk hardware om te werken, maar we zullen het configuratiegedeelte behandelen. Alleen al op mijn eigen Volvo S60 heb ik: snelheidsbegrenzer verwijderd, geconfigureerd voor verwisselde B&W stereo-onderdelen, nep-motorgeluid uitgeschakeld, Pilot Assist ingeschakeld, de "high level" verlichtings-LED's die ik heb geĂŻnstalleerd ingeschakeld, mistlampen altijd toestaan, de "easy exit" stoeloptie in het menu inschakelen, de "auto locking" functiebediening in het menu inschakelen... waarschijnlijk meer dingen die je na een tijdje vergeet.
Om de "configuratie" te wijzigen, is VIDA in eerste instantie nodig, het is momenteel de gemakkelijkste manier om informatie vast te leggen om de beveiligingstoegang te kraken om de configuratie op een auto te wijzigen. Het is hetzelfde proces, ongeacht welk hulpmiddel je later gebruikt om de configuratie te wijzigen.