Polestar Forum banner

VDASH op Polestar 2

31K views 42 replies 27 participants last post by  Sasquatch  
#1 ·
Kwam dit tegen:

#9 ·
Hallo, ik heb de SPAyceTech-tools gemaakt om anderen te helpen bij het hacken op hun Volvo's. De Polestar-auto's zijn gebouwd op dezelfde architectuur, dus we ontdekten al snel dat hetzelfde van toepassing is. Waar ik ook kom, x119 is er al, lol.

Je kunt waarschijnlijk niet zomaar CarPlay en AA inschakelen op een Polestar. Wat ik begrijp is dat het al lange tijd in ontwikkeling is voor de op Android gebaseerde infotainment, eigenlijk te lang. De CP- en AA-optieconfiguraties zijn overgenomen van de Volvo-lijn van het vorige QNX-gebaseerde Sensus-systeem. Sommige markten (niet de VS) verkoopt Volvo CP/AA als een optie tegen extra kosten. Er moest dus een configuratie-item zijn om het in of uit te schakelen. Maar de basisfunctionaliteit moet er natuurlijk zijn om die configuratie toe te passen.

Het zou cool zijn om te onderzoeken wat er mogelijk is door de auto-configuratie te wijzigen met sommige Polestar-auto's.

#10 ·
Je kunt waarschijnlijk niet zomaar CarPlay en AA inschakelen op een Polestar.
8G0B - APPARAAT MIRRORING - Draadloze apparaat mirroring, CarPlay & AndroidAuto

Het is al geconfigureerd als AAN voor Polestar-auto's. Vermoedelijk, wanneer CarPlay wordt uitgebracht, zal dit via OTA zijn en de configuratie van de auto's is al ingeschakeld om daar gebruik van te maken in plaats van dat de configuratie van de auto ook moet worden bijgewerkt.

Power6 zal opmerken dat 0B (dat is nul B ;)) niet in de huidige lijst met configuraties staat die we hebben verzameld, wat suggereert dat er mogelijk een op Sensus gebaseerde Polestar 1-muilezel rondreed - maar dat is niet echt het punt dat ik probeer te maken.
Wat het echter wel suggereert, is dat Android-gebaseerde auto's mogelijk verschillende variantopties hebben dan de bekende Volvo-items. Maar dat kan allemaal relatief eenvoudig worden achterhaald als een handvol auto's via VIDA wordt uitgevoerd. Het zou goed zijn om een VIN te krijgen voor iemand met het performance pack en een ander met alleen de power upgrade. Zou het geweldig vinden om het vermogen gewoon te kunnen verhogen met een byte-wijziging aan de CEM....

#13 ·
Ik heb vorige week VDASH geĂŻnstalleerd en gebruikt, maar het liet me niet veel zien. Ik denk dat het vrij beperkt is wat het kan doen voor een P2. Ik heb geprobeerd de foutcodes te wissen, maar het wist er maar een paar. Ik weet niet zeker of dat een VDASH-softwareprobleem is of een P2 OBD-communicatieprobleem of een gebruikersfout van mijn kant.
Is er iemand anders die met VDASH heeft gespeeld of ervaring heeft met het uitlezen en wissen van foutcodes zonder te betalen voor een VIDA-abonnement?

#16 ·
Ik heb geen VIDA-abonnement, dus ik weet niet zeker hoe die software werkt. De VIDA-software lijkt onhandig met het 3-daagse abonnementsmodel en alle vereiste registratie.
Een gebruiksvriendelijke software die op een laptop draait en verbinding maakt via de meeste Volvo-compatibele OBD-adapters zou fantastisch zijn. Ik heb mijn VOE OBD-kabel op Ebay gekocht en hij werkte met VDASH. Een app zou waarschijnlijk niet werken, aangezien er naar mijn weten geen draadloze Volvo-compatibele OBD-adapters zijn. Ik weet dat het nog geen Kerstmis is, maar de eerste wensenlijst voor dergelijke software omvat:
  • Foutcodes bekijken en volledig resetten om te zien welke codes "toevalligheden" zijn en welke hardnekkiger zijn. (Erg handig om serviceafspraken beter te plannen of in te voeren.)
  • Onderhoudsherinneringen resetten
  • Volledige TCAM-reset (als dat ĂĽberhaupt via software mogelijk is)
Deze worden essentieel nadat de gratis 4 jaar onderhoud/garantie is verlopen en je de P2 mogelijk niet meer naar betaalde serviceafspraken wilt brengen.
- "Eenvoudige" aanpassingen zoals: Parkeerrem servicemodus (de parkeerrem achter uitschakelen om achterste remblokken te vervangen), DRL activeren wanneer de lichtschakelaar uit staat ("Canada-modus").
Een geweldige bonus zou "functie-activering" zijn zoals verwarmd stuurwiel of adaptieve verlichting (zwenkfunctie en/of volledige pixelmodus) voor auto's die er niet mee zijn geleverd, maar mogelijk wel de hardware hebben geĂŻnstalleerd.
Ik weet niet zeker welke andere "essentiële functies" ik mogelijk mis voor een dergelijke OBD-softwaretool.

#17 ·
Bedankt voor de feedback, dat is nuttig. Ik probeer de "MVP" in evenwicht te brengen en iets te creëren dat mensen kunnen gebruiken, en functies toe te voegen aan wat mensen willen als ze het gebruiken, in plaats van jarenlang te zwoegen op wat ik "denk" dat mensen willen.

Over je punt P2 ACDC - Ik ben het ermee eens, ik zou iets willen maken waardoor je VIDA niet nodig hebt, voor zover dat kan, sommige dingen zoals onderdelendatabase, servicedocumenten en publicatiesoftware kan natuurlijk alleen de OEM doen. Maar servicefuncties, controlecodes, configuraties wijzigen (wat VIDA natuurlijk niet toestaat), en zelfs andere software flashen, dat kunnen we. Het wordt een pc-applicatie, ja, dat is het gemakkelijkst om te doen, de interface is een eenvoudige ethernetverbinding, native voor elke laptop met een netwerkpoort (de VOE-dongle activeert het gewoon en patcht de draden naar RJ-45).

Specifieke opmerkingen:

Probleemcodes: We kunnen de probleemcodes zeker ophalen. Diagnose is momenteel secundair aan het afkrijgen van de configuratie en het uitbrengen van de bèta. Ik weet niet wat het probleem is met VDash, het kan zijn hoe ze de ECU's in de auto opsommen en ze moeten alle bekende ECU's toevoegen. Als je ze niet allemaal controleert, krijg je niet alle codes. Ik heb dat afgehandeld (in theorie, het toevoegen van DTC-ophaling aan het product komt eraan) het tweede deel is: als je een code krijgt, kun je die dan vertalen naar een leesbare code (d.w.z. CEM-24564 is mooi, maar kun je me vertellen dat dit "CEM heeft de communicatie met de IHU verloren" betekent?). Ik heb vandaag wat informatie in een database, misschien wel het meeste wat we nodig hebben, daar ga ik aan werken. Iedereen die codes ophaalt van een moderne auto... er zijn er een heleboel, de meeste activeren geen waarschuwing of iets dergelijks, alleen het bijhouden van kleine dingen die zijn gebeurd. Reset één ECU en je genereert 3 codes van de andere ECU's die de communicatie met die ECU verliezen tijdens het herstarten...

Servicefuncties: Parkeerrem servicemodus zit er al in ;-) Alles kan worden toegevoegd, indien nodig, het resetten van het service-interval, etc.

TCAM reset: Functies op individuele ECU's, zullen er vanaf dag 1 zijn. Kan in het begin rudimentair zijn, maar een simpele "harde reset" zal er zijn, en ik zal de volledige breedte van alle bekende functies toevoegen, moet de interface ervoor uitwerken. Ik weet niet specifiek over de TCAM-problemen, maar als VIDA het kan, kunnen wij het ook.

Configuratie wijzigingen: Dit is de basis van de software die ik aan het bouwen ben, ik ben er oorspronkelijk mee begonnen met het werk dat ik deed om het configuratieproces in Volvo's te reverse engineeren. Dus dit zal goed ontwikkeld zijn. Pixellichten, DRL-instellingen, adaptieve bundels, verwarmde stuurwielen, snelheidsbegrenzer... dit alles en nog veel meer kan worden geconfigureerd. Er zijn ongeveer 350 verschillende configuratie-items, niet allemaal interessant, maar veel ervan zeker wel. Zoals altijd vereisen sommige van deze dingen natuurlijk hardware om te werken, maar we zullen het configuratiegedeelte behandelen. Alleen al op mijn eigen Volvo S60 heb ik: snelheidsbegrenzer verwijderd, geconfigureerd voor verwisselde B&W stereo-onderdelen, nep-motorgeluid uitgeschakeld, Pilot Assist ingeschakeld, de "high level" verlichtings-LED's die ik heb geĂŻnstalleerd ingeschakeld, mistlampen altijd toestaan, de "easy exit" stoeloptie in het menu inschakelen, de "auto locking" functiebediening in het menu inschakelen... waarschijnlijk meer dingen die je na een tijdje vergeet.

Om de "configuratie" te wijzigen, is VIDA in eerste instantie nodig, het is momenteel de gemakkelijkste manier om informatie vast te leggen om de beveiligingstoegang te kraken om de configuratie op een auto te wijzigen. Het is hetzelfde proces, ongeacht welk hulpmiddel je later gebruikt om de configuratie te wijzigen.

#18 ·
Dat klinkt erg spannend waar je mee bezig bent! (y)
Bedankt voor de uitleg van de uitdagingen van de fout-/probleemcode.
Ik sluit me aan bij lilstevies suggestie voor een gemakkelijke uitlezing van de conditie (SOH) van de HV-batterij en al het andere dat een verminderde HV-batterijcapaciteit/-functie/-degradatie kan aantonen (bijv. slechte celspanningen).
Dat zou geweldige data zijn om te weten en uiterst nuttig zodra de HV-batterij van de P2 wat ouder wordt.

#20 ·
Ik heb de beschikbare informatie over de HV-batterij bekeken, er zijn een paar gegevensvelden die we erover kunnen ophalen. Ze lijken niet speciaal, dus het lijkt erop dat we die kunnen lezen. Zal ermee experimenteren zodra we aan de slag gaan.

TCAM ook, of het nu wordt gereset of informatie over de back-upbatterij, het lijkt erop dat we daar informatie kunnen lezen.

Ik zou dit waarschijnlijk kunnen opzoeken en samenstellen, maar als iemand de situatie met de TCAM in het algemeen zou kunnen samenvatten, wat zijn de problemen? De nieuwste Volvo's hebben ook de TCAM, maar ik weet er niet veel over problemen mee. De oudere VCM telematica-eenheid is vrij probleemloos.

#22 ·
Ik heb de beschikbare informatie over de HV-batterij bekeken, er zijn een paar gegevensvelden die we over SoH kunnen ophalen. Ze lijken niet speciaal te zijn, dus het lijkt erop dat we die kunnen lezen. Zal ermee experimenteren zodra we aan de slag gaan.

TCAM ook, of het nu wordt gereset of informatie over de back-upbatterij, het lijkt erop dat we daar informatie kunnen lezen.

Ik zou dit waarschijnlijk kunnen zoeken en samenstellen, maar als iemand de situatie met de TCAM in het algemeen zou kunnen samenvatten, wat zijn de problemen? De nieuwste Volvo's hebben ook de TCAM, maar ik weet er niet veel van de problemen mee. De oudere VCM-telematica-eenheid is vrij probleemloos.
Hey Power6! Ik ben een softwareontwikkelaar en SRE. Ik heb veel interesse in dit gebied. Eerder heb ik ervaring met het hacken/modificeren van BMW's en wil hetzelfde doen met mijn nieuwe Polestar.
Als je openstaat voor andere bijdragers, zou ik graag betrokken willen worden.

#23 ·
Ik heb je een PM gestuurd, @ltjamie.

Ik heb OrBit bijgewerkt om de "VGM firewall" te behandelen die de Polestars en Android-gebaseerde Volvo's hebben en testen met Volvo's is goed geweest, PITA TCAM en alles ;-). Ik heb ook het lezen en vertalen van DTC's voltooid, met behulp van alle info die ik heb verzameld voor DTC-codes in een database. Dus dat is best cool om nu te hebben!

Ik heb hier een collega die test met zijn Polestar, maar we liepen tegen een probleem aan. Niets onoplosbaars. De auto kan het beste worden gebruikt met diagnoses in de "Actieve" modus, vereist voor sommige processen. Het is gemakkelijk om een ICE/PHEV Volvo in de Actieve modus te zetten, met behulp van de "ontstekings" knopschakelaar. De EV's hebben geen schakelaar... de auto staat in de "comfort" modus als je erin zit met de sleutel. Volvo EV-modellen hebben een proces dat in VIDA wordt gegeven om de auto in de "Actieve" modus te zetten. Dat proces werkt blijkbaar niet op de Polestar. Tenzij mijn tester deze kleine "dans" verkeerd doet, maar ik denk dat hij het vaak heeft geprobeerd. Ik kan OrBit updaten om de modus te "overnemen" en deze indien nodig te veranderen in "Actief", er zit alleen een kleine complexiteit in, en het zou handig zijn om te weten hoe dit met een Polestar wordt gedaan. Ik vermoed dat de procedure er is voor technici, omdat je bij sommige activiteiten het vanaf de auto moet instellen, wat persistent is, in tegenstelling tot het diagnosegereedschap dat de modus instelt, die alleen voor de sessie persistent is. Heeft iemand inzicht? Ik zou Polestar VIDA kunnen krijgen om dat op te zoeken, maar ik hoopte dat iemand het al wist.

Als het niet bekend is of niet mogelijk is om te doen, kan ik het zonder dat doen, want VIDA en ik denk dat VDash de overname en het instellen van de modus kan afhandelen, dat kan ik ook doen. Ik vermoed dat het nog steeds handig kan zijn om de modus vanaf de auto te kunnen veranderen. Het zou zeker helpen met testen totdat ik de modusovername heb geĂŻntegreerd en getest...

#25 ·
Ik kom op een punt dat ik misschien genoeg (of te veel lol) mensen heb om te testen. Ik krijg er nog een Polestar-collega bij, denk ik. Ik werk hard aan een "markt klaar" niveau dat ik eind van het jaar kan uitbrengen. Het zal enorm worden afgeprijsd en natuurlijk is iedereen welkom om het te gebruiken. Ik verwacht dat het nuttig zal zijn om meer Polestar-mensen te hebben en uit te zoeken wat jullie willen, en ik zal alles toevoegen wat mogelijk is ;-)

#26 ·
Even een update, het testen is vrij goed verlopen met minstens één tester, we zijn door de key fob-dans gegaan om de auto in de "actieve" modus te zetten en de dingen gingen vooruit. Er zijn configuratie-wijzigingen aangebracht, ik herinner me niet meer wat allemaal nuttig was, maar het inschakelen van de adaptieve pixellichten werkt! Waarschijnlijk cooler dan de adaptieve LED-functie die ik op mijn Volvo heb ingeschakeld.

De basisfunctie van het uitlezen van DTC-codes en servicefuncties werkt zoals verwacht. We moeten wat tests uitvoeren om de laadstatus van de EV-batterij te krijgen, en meer werk verzetten om erachter te komen welke gegevens ons de informatie over de batterijconditie of -capaciteit zullen geven die jullie misschien willen weten. We proberen momenteel ook te zien wat er nodig is om de "power upgrade" in te schakelen, hoewel we waarschijnlijk Polestar/Volvo boos zullen maken als we dat uitzoeken, ik weet alles over het boos maken van Volvo ha.

Ik heb de bèta afgerond en de software voor het jaar afgemaakt, de release staat gepland voor januari.

#27 ·
Even een update, het testen is vrij goed verlopen met ten minste één tester, we hebben de key fob-dans doorlopen om de auto in de "actieve" modus te zetten en de zaken gingen vooruit. Er zijn configuratie-wijzigingen aangebracht, ik herinner me niet meer wat allemaal nuttig was, maar het inschakelen van de adaptieve pixellichten werkt! Waarschijnlijk cooler dan de adaptieve LED-functie die ik op mijn Volvo heb ingeschakeld.

De basisfunctie van DTC-codelezing, servicefuncties werken zoals verwacht. We moeten wat testen doen om de laadstatus van de EV-batterij te krijgen, en er is meer werk nodig om erachter te komen welke gegevens ons de batterijgezondheid of capaciteitsinfo zullen geven die jullie misschien willen weten. We proberen momenteel ook te kijken wat er komt kijken bij het inschakelen van de "power upgrade", hoewel we waarschijnlijk Polestar/Volvo zullen irriteren als we dat uitzoeken, ik weet alles over het irriteren van Volvo ha.

Ik heb de bèta afgerond en de software voor het jaar afgemaakt, van plan om in januari uit te brengen.
Houd ons op de hoogte…..!
[emoji106]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#32 ·
Ja, het werkt.
Helaas heb ik er zelf wat problemen mee ondervonden. Ik heb ook geprobeerd een supportverzoek te sturen via VDASH zelf, en ik weet niet zeker of het is gelukt omdat de indeling van de polestar vin niet goed was of omdat het verzoek niet kon worden verzonden zonder verbonden te zijn met de auto.

Een eerdere versie van de software (vóór de huidige 2.5.87, gebruikt rond 30 dec 22) bevestigde de verbinding met de auto via de Volvo VoE RJ45 naar OBD-adapter. 2.5.87 communiceert niet langer met de auto.

Machine die ik gebruik:
HP Zbook x360
Core i7
16 GB RAM
Dual-boot Win10 en Ubuntu (probeert momenteel niet VDASH onder wine te draaien)
USB 3.0 ethernet adapter

Hier is wat ik op mijn machine heb bekeken:
  • zorg ervoor dat de USB 3.0 adapter drivers zijn bijgewerkt
  • geverifieerd dat beide firewall regels voor Vdashbackend-In nog actief zijn
  • geverifieerd (via tcpdump en pktmon) dat er enige communicatie is op het 169.254 B-klasse subnet wanneer verbonden via de VoE adapter. De auto zendt naar elk beschikbare IP dat zijn aanwezigheid (en VIN) aankondigt, en vraagt om elk IP dat luistert op poort 13400 om te reageren.
  • geverifieerd (via netstat -abn in Win10) dat er geen services luisteren op poort 13400 op een netwerkinterface voor deze Win10 machine terwijl VDASH draait.

@Power6 als je hiervan op de hoogte bent, of meer informatie van mijn kant nodig hebt, laat het me dan weten. Ik wil ook een functie aanvragen voor een debugmodus of uitgebreide logging voor de applicatie zelf. Ik vermoed dat je Wireshark niet wilt laten draaien tijdens het gebruik van VDASH om dezelfde redenen als waarom je het niet in een virtuele machine laat draaien (vertraging in de communicatie), maar VDASH gewoon laten afsluiten wanneer Wireshark zelfs maar wordt gestart, helpt niet bij het oplossen van een (schijnbaar) VoE-communicatieprobleem. Misschien overschakelen naar een alleen-lezen modus wanneer Wireshark wordt gedetecteerd?

#34 ·
Hallo allemaal, even een update, het is alweer een tijdje geleden! Ik heb OrBit in januari uitgebracht en het is er, sommige Polestar-eigenaren hebben me al gevonden en een abonnement gekocht. Het is beschikbaar op www.spaycetech.com.

De eerste update staat op het punt om uit te komen, ik heb het "DID-lezen" toegevoegd en er zijn honderden velden beschikbaar, per ECU, wat interessant kan zijn voor degenen die op zoek zijn naar wat er beschikbaar is voor de gezondheid van de hoogspanningsbatterij, statistieken, enz.

@mist3rtw0 je verwart me misschien, ik werk niet voor D5T5 ;-)

#38 ·
Hoi,
Na het verwijderen van de snelheidsbegrenzing...
Wat is de maximumsnelheid van uw auto's?
Bedankt!
Ik zou me afvragen wat het maximale veilige toerental van de motoren is.
Ik heb daar naar gezocht, maar tot nu toe geen succes.