Vanwege populaire vraag plaats ik mijn geconsolideerde 12V/TCAM-accu-ontkoppelingsproces opnieuw, zodat het kan worden vastgezet. Naast mijn eigen foto's plaats ik foto's opnieuw die eerder zijn gedeeld door @Artem92115. Foto's van @Poleatl zijn hier beschikbaar. Volg deze stappen op eigen risico. Ik ben op geen enkele manier een expert en ik garandeer geen resultaten. Wees voorzichtig.
12V/TCAM ACCU ONTKOppelingsPROCES
Gereedschap:
Laatste stappen:
12V/TCAM ACCU ONTKOppelingsPROCES
Gereedschap:
- 7 mm en 11 mm dopsleutels
- Lang plat gereedschap (schaar of schroevendraaier) om de TCAM-accu los te maken
- Zaklamp (bij voorkeur op het hoofd gemonteerd, hoewel ik mijn telefoon moest gebruiken)
- Klein stuk karton
- Zeer kleine platte schroevendraaier
- Zorg ervoor dat de auto niet is aangesloten op een stroombron en dat de auto zich in een goed verlichte ruimte bevindt
- Deuren ontgrendelen, achterklep en frunk openen
- Achterstoelen neerklappen en de kofferbak/kofferbakafdekking verwijderen om een open werkruimte te creëren.
- Alle sleutels uit de buurt van het voertuig verwijderen.
- Zoek in de frunk het grote plastic paneel dat de breedte van het voertuig overspant en het dichtst bij de voorruit zit. Het paneel heeft aan elke kant twee zwarte plastic bevestigingen die het op zijn plaats houden.
- Steek een gereedschap in het midden van elke bevestiging om deze los te maken en trek vervolgens de bevestiging eruit.
- Plastic bevestigingen bewaren
- Ga aan de bestuurderskant staan (kan anders zijn voor rechtsgestuurde voertuigen) en wrik het grote plastic paneel eraf. Let op, het is niet nodig om het hele paneel te verwijderen; alleen de zijkant waar de 12V-accu zich bevindt
- Houd het paneel uit de weg terwijl u werkt. Ik stak gewoon mijn hoofd onder het paneel.
- Zoek de negatieve pool van de 12V-accu. Het heeft twee moeren/bouten om hem vast te houden. Zie de bijgevoegde afbeelding ter referentie.
- De moer/bout die naar de voorkant van het voertuig is gericht en in een hoek staat, is degene die u wilt losdraaien. Draai de negatieve pool los met een 11 mm dopsleutel.
- Zodra de pool is losgedraaid, tilt u het hele stuk op en het zou er gemakkelijk af moeten glijden.
- Neem het kleine stuk karton (ik gebruikte een handschoen) en plaats het tussen het stuk dat u hebt verwijderd en de negatieve pool, zodat deze losgekoppeld blijft terwijl u werkt. Zie nogmaals de bijgevoegde afbeelding.
- Bevestig een succesvolle ontkoppeling door ervoor te zorgen dat er geen lampen in het voertuig branden, inclusief het oplaadlampje in de externe oplaadpoort.
- Zoek in de achterste zijstijl achter de achterdeur aan de bestuurderskant (nogmaals, kan anders zijn voor rechtsgestuurde voertuigen) het plastic Volvo-airbagsymbool (het is een afgeronde rechthoek) en wrik het eraf.
- Draai met een 7 mm dopsleutel de bout los die zich eronder bevindt het plastic stuk dat u hebt verwijderd.
- Wrik het hele paneel eraf dat nu los zou moeten zitten.
- Zoek na het verwijderen van het paneel het horizontale ovale gat in het plaatwerk (zie bijgevoegde afbeelding)
- Gebruik uw zaklamp om in het gat te schijnen en de plastic clip te vinden die u moet losmaken.
- Neem een lang plat gereedschap (ik gebruikte een schaar) en duw de plastic clip naar de voorkant van het voertuig om de TCAM-accu los te maken.
- Nu de TCAM-accu is losgemaakt, moet deze vrij hangen. Bekijk de TCAM-accu om te begrijpen waarmee u werkt. Nogmaals, de zaklamp is nodig om te zien wat er aan de hand is. U zult waarschijnlijk het stoffen/vilten zijpaneel een beetje weg en naar beneden moeten trekken om goede toegang te krijgen.
- Dit deel is lastig, dus doe het rustig aan - aan het uiteinde van de TCAM-accu waar de draadverbinding zit, zit een kleine ontgrendeling. Het is een plat lipje in een kleine plastic vierkant naast de draden.
- Steek met een zeer kleine platte schroevendraaier deze in het kleine vierkant en duw het lipje RICHTING de draden om los te maken.
- Verwijder de platte schroevendraaier en u zou nu de TCAM-accuverbinding moeten kunnen losmaken.
Laatste stappen:
- Wacht een paar minuten om alles te laten resetten. Sommigen suggereren 10 minuten of meer, maar ik heb het maar een paar minuten laten duren.
- Sluit alle verbindingen, panelen, bevestigingsmiddelen, enz. weer aan. Ik raad aan de bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde uit te voeren (d.w.z. TCAM-accu opnieuw aansluiten, panelen in de kofferbak/kofferbak vervangen, 12V-accu opnieuw aansluiten, frunk-paneel vervangen, enz.)
- Pak uw sleutel en zet het voertuig aan. Het doorloopt standaard systeemcontroles.
- Als uw LTE op dit moment nog steeds uitstaat, overweeg dan een schermreset voor de zekerheid en zorg ervoor dat uw data is ingeschakeld.