Polestar Forum banner

One-Pedal Drive in de sneeuw?

9.7K views 37 replies 20 participants last post by  M_at  
#1 ·
Ik had mijn eerste kans om met mijn AWD Polestar 2 te rijden in slecht weer hier in de omgeving van DC. De sneeuw was soms zwaar en veel van de wegen waren niet geploegd en hadden aangekoekte sneeuw en ijs. De auto presteerde bewonderenswaardig, vooral toen ik andere auto's passeerde die aan de kant van de weg weggleden. Maar ik kon niet uitvinden welke rijvoorkeur het beste was voor gladde wegen. Ik heb over het algemeen one-pedal drive ingesteld op standaard, maar ik had het gevoel dat ik iets meer gleed dan ik zou willen. Ik reed langzaam (ongeveer 25 tot 35 mph op de snelweg) met het gaspedaal ... eh, gaspedaal ... licht ingedrukt, en dat kan ervoor hebben gezorgd dat de regeneratie meer in werking trad, wat een beetje als een rem werkt. Ik schakelde het helemaal uit en ik dacht dat dat slechter was qua controle. Ik eindigde met de OPD op laag, en dat leek goed te werken. Heeft iemand advies over of/hoe OPD te gebruiken in zeer gladde wegomstandigheden?

#5 ·
Ik had mijn eerste kans om met mijn AWD Polestar 2 te rijden in slecht weer hier in de omgeving van DC. De sneeuw was soms zwaar en veel van de wegen waren niet geploegd en hadden aangekoekte sneeuw en ijs. De auto presteerde bewonderenswaardig, vooral toen ik andere auto's passeerde die van de weg glipten. Maar ik kon niet achterhalen welke rijvoorkeur het beste was voor gladde wegen. Ik heb over het algemeen one-pedal drive ingesteld op standaard, maar ik had het gevoel dat ik iets meer gleed dan ik zou willen. Ik reed langzaam (ongeveer 25 tot 35 mph op de snelweg) met het gaspedaal ... eh, accelerator ... licht ingedrukt, en dat kan ervoor hebben gezorgd dat de regeneratie meer inschakelde, wat een beetje als een rem werkt. Ik schakelde het helemaal uit en ik dacht dat dat slechter was qua controle. Ik eindigde met de OPD op laag en dat leek goed te werken. Heeft iemand advies over of/hoe OPD te gebruiken in zeer gladde wegomstandigheden?
Wat voor banden heb je?

#9 ·
Ik heb gemerkt dat de auto het erg goed doet in natte, ijzige winterse omstandigheden met behulp van standaard OPD. Ik ben me er gewoon van bewust dat het pedaal ook een rem is en laat het soepel los.
Ik ben ook behoorlijk onder de indruk van mijn all-weather Michelin Cross Climate 2 banden.

#11 ·
Het is het beste om OPD op laag te zetten of helemaal uit te schakelen. Er is een reden waarom de meeste fabrikanten het in hun handleiding hebben geschreven. Is het mogelijk om standaard OPD te gebruiken en het gevoel te hebben dat je niet slipt en prima te rijden? Ja, natuurlijk, maar het verandert niets aan het feit dat het nog beter is om het uit te schakelen.

#13 ·
Ik ben ook in de omgeving van DC en vroeg me vandaag af hoe de Polestar zich in de winter gedraagt. Onze andere auto is een Audi met Quattro (AWD). Is de Polestar met dubbele motor "slim" als het gaat om de vermogensverdeling in gladde omstandigheden, of stuurt hij altijd effectief dezelfde vermogensverdeling naar elk wiel, ongeacht de omstandigheden?

#14 · (Edited)
Vs. Quattro: in het persmateriaal staat dat de Polestar 2 DM torque vectoring heeft. Hij zou dus slim moeten zijn.
Over het algemeen zouden EV's gemakkelijker te ontwerpen moeten zijn, zodat de kracht naar het wiel(en) met tractie wordt gevoerd. Dit zou (in theorie) Polestar in staat moeten stellen om op gelijke hoogte te komen met het juiste Quattro-systeem, d.w.z. A4/A6 - beter dan A3 en andere VW 4wd-systemen die niets met echte Quattro te maken hebben, behalve marketing.

De wegen hier zijn vele maanden bedekt met ijs, sneeuwmodder en sneeuw, dus ik heb verschillende xDrive-auto's gehad. De goed geoptimaliseerde tractiecontrole maakt een snelle start mogelijk door het gaspedaal niet agressief af te snijden bij een beetje slippen - en de achterwielaandrijving is mooi in bochten. Dat ga ik waarschijnlijk missen met de Polestar. Levering is over 2 weken, dus we zullen zien.

Het komt neer op hoe ze de software hebben afgesteld. Als het Zweeds (voorzichtig) is, zal de start op ijzige wegen aarzelend en langzaam zijn. En bochten zullen helemaal over onderstuur gaan. Dat laatste zou een beetje af te stellen zijn door de Öhlins-dempers in verschillende standen voor/achter te zetten. Dit zal ik meteen testen. Onderstuur is irritant. 😉

#15 ·
Vs. Quattro: in het persmateriaal staat dat de Polestar 2 DM torque vectoring heeft. Het zou dus slim moeten zijn.
Over het algemeen zouden EV's gemakkelijker te ontwerpen moeten zijn, zodat de aandrijving naar het wiel(en) met tractie wordt gevoerd. Dit (in theorie) zou Polestar in staat moeten stellen om op gelijke hoogte te komen met het juiste Quattro-systeem, d.w.z. A4/A6 - beter dan A3 en andere VW 4wd-systemen die niets met echte Quattro te maken hebben, behalve marketing.

De wegen hier zijn vele maanden bedekt met ijs, sneeuwmodder en sneeuw, dus ik heb verschillende xDrive-auto's gehad. De goed geoptimaliseerde tractiecontrole maakt een snelle start mogelijk door het gaspedaal niet agressief af te knijpen bij een beetje slippen - en de achterwielaandrijving is mooi in bochten. Dat ga ik waarschijnlijk missen met de Polestar. Levering is over 2 weken, dus we zullen zien.

Het komt neer op hoe ze de software hebben afgesteld. Als het Zweeds (voorzichtig) is, zal de start op ijzige wegen aarzelend en langzaam zijn. En bochten zullen helemaal over onderstuur gaan. Dat laatste kan een beetje afgesteld worden door de Öhlins-dempers in verschillende standen voor/achter te zetten. Dit zal ik meteen testen. Onderstuur is irritant. 😉
Ik denk niet dat de auto op een storende manier onderstuurt. Echt gemakkelijk, tenminste in de winter, kan dit zijwaarts worden gereden. Sportmodus = Mijn wintermodus :)
Het gebruik van de OPD bij dit type rijden was in ieder geval in het begin een uitdaging voor mij. Het plezier stopt natuurlijk meteen als je het 'acceleratorpedaal' optilt.
Ik heb veel ervaring met de BMW xdrive en ik zou zeggen dat de Polestar 2 zich in ieder geval in de winter op een gladde ondergrond heel vergelijkbaar gedraagt.

#16 ·
Sorry voor de off-topic, maar als een vergelijking met BMW en hoe ESC werkt is toegestaan, dan is Polestar veel permissiever en dat bevalt me. De 1e instelling voor het uitschakelen van de ESC in BMW lijkt erg op de normale rijmodus van Polestar. De sportmodus lijkt erg op een situatie waarin de ESC van BMW 'uitgeschakeld' is met een lange druk op de ECS-knop.

#20 ·
Sorry voor offtopic, maar als vergelijking met BMW en hoe ESC werkt is toegestaan, is Polestar veel permissiever en dat bevalt me. De 1e instelling voor het uitschakelen van de ESC in BMW lijkt erg op de normale rijmodus van Polestar. De sportmodus lijkt erg op een situatie waarin de ESC van BMW 'uitgeschakeld' is met een lange druk op de ECS-knop.
Kiitos,
Dit helpt!
Sommige andere auto's die ik heb getest, vertoonden paniekachtig gedrag op sneeuw/ijs - ze hebben de neiging om het gas af te sluiten, te remmen en waarschuwingslichten naar je te knipperen en natuurlijk de cruise control uit te schakelen, zelfs bij de geringste slip.

#22 ·
Afgelopen weekend, toen we in ons huis in NH waren, veranderde de oprit in een modderige en ijzige puinhoop. Dus ik greep natuurlijk die kans om met de auto te spelen. Ik stapte in, zette de sportmodus aan en trapte het gaspedaal volledig in. Hij had een achterwielvoorkeur, want de achterbanden groeven een mooie geul in de modder, terwijl de voorbanden nauwelijks een spoor leken achter te laten.

#23 ·
Ik rijd niet altijd in sneeuw en ijs, maar als ik dat wel doe, laat ik de OPD-instelling altijd op standaard staan. :cool: Uiteindelijk verandert het niets aan hoe of wanneer de auto remt/regenereert, maar het geeft je wel een hele fijne en snelle modulatie van toegang/vertraging via één pedaal, wat ik prettig vind op besneeuwde bergweggetjes. Ik vermoed dat fabrikanten misschien aanraden om het uit te schakelen, omdat onervaren bestuurders in een panieksituatie, wanneer de auto begint te slippen, het pedaal volledig zouden kunnen loslaten en daardoor de situatie zouden verergeren. Maar dat is slechts een probleem van de bestuurder, geen probleem van de auto. Natuurlijk geven veel mensen er misschien gewoon de voorkeur aan om het uit te schakelen.

#24 ·
Toen ik vanmorgen om 6:30 uur over een rustige weg naar mijn werk reed, met 88 km/u een bocht nam (minstens 24 km/u te hard), kwam ik op een stuk zwart ijs. In een fractie van een seconde was er een glijpartij, een ruk, een corrigerende beweging, een hoorbare zucht van opluchting voordat de normale gang van zaken werd hervat. Het enige dat ontbrak, was wurging door de veiligheidsgordel als straf voor het rijden als een eikel.
Bedankt Polestar/Volvo veiligheidsingenieurs. Hebben me (weer) gered.

#26 ·
Winter in Zuid-Noorwegen: Zout, sneeuwbrij, compacte sneeuw, poeder, ijs. Je krijgt het allemaal! 19 inch velgen met Continental 245/45 R 19 102 T M+S. Winterbanden geleverd door Polestar, - uitstekend! Geen noppen (verwoest onze snelwegen). Op droge of natte wegen gebruik ik altijd OPD-selectie STD. Ik gebruik OPD zeker in LOW op gladde wegen, of OFF op extreem gladde wegen. Ik wil dat mijn wielen rollen als ik het gaspedaal loslaat om de besturing te behouden. De auto kan er in STD voor zorgen, of niet? Als piloot ben ik gewend aan meer geavanceerde antislip, waarbij ook de snelheid over de grond in aanmerking wordt genomen. Niet zo bij auto's. De berekeningen kunnen in de war raken als de banden de grip verliezen en referenties verloren gaan. De geweldigste auto die ik ooit op sneeuw en ijs heb gereden!

#27 · (Edited)
Ik heb dit in een apart bericht gezegd, maar ik denk dat het belangrijkste probleem met het instellen van OPD op "standaard" (of zelfs "laag") in modderige/gladde en ijzige omstandigheden het ontbreken is van een coasting-positie in de pedaalmodulatie. Zelfs als je het pedaal precies in het midden tussen gas en regeneratie zet, vertraagt de auto daadwerkelijk door regeneratief remmen. Je kunt dit zelf testen, zoals ik heb gedaan. Kies een stuk weg, kies dan een markering langs die weg (boom, bord, wat dan ook) om als overgangspunt te dienen. Versnel nu tot een constante snelheid (het hoeft niet snel te zijn), en zodra je die markering bereikt, begin je de accelerator te moduleren naar het middelpunt dat op het dashboard wordt weergegeven (voor de OPD-instellingen "standaard" of "laag"), kijk hoe ver de auto rolt. Ga nu terug en doe hetzelfde, met OPD ingesteld op "uit" en laat gewoon het pedaal los als je de markering bereikt, en noteer hoe veel verder je uitrolt.

De mogelijkheid om de wielen te laten uitrollen in ijs en modder is vrij belangrijk voor het behoud van de stabiliteit, vooral bij het oversteken van gemengde oppervlakken. Denk aan een snelweg met zware natte modder, maar die is schoongemaakt binnen de rijstroken waar de auto's rijden en je van rijstrook wisselt. Je wilt dat de momentum van de auto je daardoorheen draagt en pas dan terugkeert naar gas of remmen.

Als er een winterrijschool bij jou in de buurt is, is het altijd de moeite waard om dat te doen, zodat je kunt leren hoe je de responsiviteit van zowel jou als je auto onder wisselende winterse omstandigheden kunt maximaliseren.

#28 · (Edited)
Als er een winterrijschool bij u in de buurt is, is het altijd de moeite waard om dat te doen, zodat u kunt leren hoe u de responsiviteit van zowel uzelf als uw auto kunt maximaliseren onder wisselende winterse omstandigheden.
Ongeacht welke auto u bezit, dit is iets dat u serieus zou moeten doen als u in een gebied woont waar regelmatig sneeuw valt! Kan het alleen maar van harte aanbevelen.

#31 ·
@nbvolks Ik denk dat we in een semantische discussie terechtkomen. Mijn punt is simpelweg dat er een OPD-pedaalpositie is die vrijwel identiek is aan het loslaten van beide pedalen in een traditionele auto. En het is redelijk eenvoudig om gewoon te voelen waar die plek is. En ik hou van de kortere reactietijd waarbij ik niet van pedaal naar pedaal hoef te bewegen. Maar ik denk dat jouw methode ook prima is!!! En hopelijk brengen we geen van allen veel tijd door met autorijden waarbij we constant op de rand van het verliezen van alle grip zitten. Hoewel afgelopen donderdag wel zo was!

#32 ·
@JPC Ik ben er zeker van dat zo'n plek er is, maar ik kon hem niet vinden in de standaardinstellingen en zelfs als ik dat wel zou doen, zou hij te gevoelig zijn en moeilijk te vinden als de auto begint te slippen. Op de lage stand lijkt het relatief gemakkelijk te vinden en te behouden.

Ik ben het met je eens dat de quote @nbvolks niet per se betekent dat de bediening fysiek gescheiden moet zijn, het is immers eenvoudige natuurkunde die wordt toegepast.

#33 ·
Helaas hebben bestuurders de neiging om abrupt het gaspedaal los te laten (uit instinct) wanneer de auto plotseling slipt. Of nog erger, op de rem te gaan staan.
In OPD Standaard, volledige regeneratiecontrole vertraging, tenzij de antislipfunctie individueel wielremmen loslaat. Op dit punt ben je wat grip kwijtgeraakt en kun je onaangename verrassingen tegenkomen!
Op gladde wegen ga ik voor wat Polestar aanbeveelt: OPD-selectie Laag of Uit.

#34 ·
Hallo iedereen -

We hebben weer een sneeuwstorm in Colorado en ik heb wat gelezen over sneeuwrijden op dit forum. Sommige mensen melden dat het regeneratieve remmen ervoor kan zorgen dat de P2 de grip in de sneeuw verliest. Is dit echt zo? Zo ja, moeten we dan het rijden met één pedaal in de sneeuw uitschakelen?

Voor degenen onder u in Noord-Amerika en ten oosten van de Rockies - blijf veilig!