Polestar Forum banner

Vertel me alles wat slecht is aan de P4

1.5K views 23 replies 11 participants last post by  nbvolks  
#1 ·
Dus onze P3 is een beetje een ramp geweest, en het lijkt erop dat Polestar ons uit onze lease zou kunnen kopen. We hadden een P4 besteld op de dag dat de bestellingen in de VS opengingen in april 2024, maar toen die leveringen steeds werden uitgesteld, kozen we voor de beschikbare P3, maar behielden we onze P4-bestelling.

#2 ·
Ik heb sinds februari een P4 LRDM Plus – ik heb niet veel problemen gehad, meestal wat ik cosmetische problemen of softwareproblemen zou noemen die gebruikelijk, maar niet zo ernstig lijken. Hier is mijn lijst:

Zeer merkbaar gerammel van de rechter voordeur (opgelost door Polestar die de hele deurkaart heeft vervangen) – ik zou dit normaal gesproken niet vermelden, behalve dat het erg gebruikelijk lijkt

Geluid en trillingen van wat ik geloof dat de warmtepomp is die start – ik heb het niet over het gebruikelijke draaiende geluid, dat verwachtte ik. De warmtepomp lijkt echter prima te werken, dus ik overweeg wat ik ermee moet doen – ik denk zeker dat het niet normaal is, maar ik weet niet zeker of mijn specifieke klacht gebruikelijk is of niet, maar velen klagen over een over het algemeen luid warmtepompsysteem in de P4

Af en toe problemen met de sleutelhanger of sleutelkaart die niet bij de eerste poging worden geregistreerd, maar het lukte altijd om de auto uiteindelijk wakker te maken

Af en toe storingen in het infotainmentsysteem, lange opstarttijd, crashende Google Maps, er zijn fixes en verbeteringen geweest, maar sommige problemen zijn nog steeds onopgelost

Er was/is een of andere waanzinnige functie/bug waarbij de auto kruipt als de veiligheidsgordel vastzit maar de deur niet goed gesloten is – ik heb het een keer meegemaakt en het veroorzaakte bijna een probleem. Ik heb gehoord dat P2's hetzelfde gedrag hadden/hebben, misschien is dit een soort parkeerhulp? Ik heb het onlangs niet getest om te zien of het nog steeds gebeurt. Ik ben nu erg voorzichtig met het goed sluiten van de deur, wat waarschijnlijk sowieso een goed idee is...

#3 ·
fwiw, ik heb een lrdm / bestelde mar, geleverd april op ongeveer 6000 km. alles is in orde, maar hier zijn mijn aanvankelijke irritaties;
1. telefoon koppelen en profiel instellen
2. pilot assist verfijnd over drie updates, hopelijk wordt het beter.
3. passagiersraam vergat waar de bovenste positie was, reset nodig.

en de enige die niet is opgelost.
Pilot assist schakelt permanent uit als je niet ingrijpt op het stuur, en kan pas worden gereset na het stoppen. Nu geloof ik dat dit de standaard werking is voor een Tesla, maar als dagelijkse volvo-rijder staat dit niet beschreven in de gebruikershandleiding en is het een dom gedrag. Ik zou Pilot zo vaak moeten kunnen hervatten als ik wil.

#4 ·
We hebben de onze sinds 19 december 2024. Ik had een luchtbel in mijn armsteun die ongeveer 8 maanden duurde om te vervangen (ik geef Volvo de schuld van de vertraging). Hij leed aan het 3-4 mph trillingsprobleem van het stuur, wat irritant maar niets ernstigs was, en werd onlangs verholpen. Polestar was zoals gewoonlijk aansprakelijkheidsvermijdend met "We hebben de stuurinrichting bij lage snelheid verbeterd" in de patch notes, maar dat is tegenwoordig te verwachten.
Afgezien van enkele kleine softwarefouten, die nu allemaal zijn verholpen, zijn er geen andere problemen. Echt een van de beste auto's die ik ooit heb gehad.

#5 ·
Ik zou zeggen dat je sterk uiteenlopende antwoorden krijgt, afhankelijk van de auto, de service, dealers en de verwachtingen van gebruikers.

Voor mij zijn de software en apps behoorlijk onafgewerkt.

Actieradius - mijn normale woon-werkverkeer 95% snelweg @ 110 km/u geeft 370 km met 20% over in de zomer, maar de snelheidsafhankelijke ACC en Pilot Plus zijn gevaarlijk en onbruikbaar. Dus niet het voordeel dat ik verwachtte.

Deurontgrendeling onbetrouwbaar - en ik zeg dit omdat ik in feite niet 100% gegarandeerd bij mijn auto kan aankomen en deze ontgrendeld kan hebben als ik ernaast sta. Moest twee keer terugvallen op de telefoon-app.

Apps zijn zielig
Ik heb de Bluetooth-streamoptie gebruikt voor Spotify of 'eigen' muziek omdat de USB Music-app volkomen nutteloos is. Spotify is oké, maar mist nogal wat functies (en verschilt van de P2- en P3-implementatie).
Enorme beperking in het aantal apps.
Achterscherm is grotendeels een gimmick.

Google Maps plaatst me regelmatig 30 meter ten westen van waar ik werkelijk ben.

Camera-app, nou lol. Het start niet automatisch. Genoeg gezegd. Stopt als de kaart vol is (dan moet je handmatig opnieuw starten).

Het ontbreken van fysieke knoppen is gewoon een pain in the butt, je hebt het scherm nodig om je ventilatieopeningen aan te passen...
De snelkoppelingen en favorieten zijn aanzienlijk beperkt, ook al is er veel vrije ruimte op het scherm (maar het is een groot scherm en tijdens het rijden in het VK maken stoten het nauwkeurig aanraken tot een gok, dan komt de 'niet opletten'-app erbij.

Prestaties op dual motor zijn geweldig, maar nooit onder de 4,1 seconden naar 100 km/u gekomen. Gezien geen versnellingswissels is dat 10% langzamer dan geadverteerd. (Gebruikmakend van de performance app, rem losgelaten met 100% gas, performance modus, zachte ophanging, opgewarmd koelmiddel etc.)

Binnenin is luxueus en passagiers houden van de stijl van binnen en buiten.

Service en ondersteuning nutteloos.
Ik had op dag 1 en dag 2 een waarschuwing voor remfalen. De dealer wilde niet helpen en zei dat ik pechhulp moest gebruiken. Pechhulp deelt geen technische gegevens met Polestar.
Servicecentrum neemt de zorg op zich en doet niets (flasht de bestaande software opnieuw).

De diagnostiek die mij door de pechingenieur werd getoond, bewijst dat de software verre van compleet en werkend is (veel CRC-fouten etc.). (Als je weet waar je naar kijkt, en dat zijn niet de cascadefouten die je normaal ziet).

Zou ik er nog een kopen? Nee, ik zou deze graag willen ruilen voor een Lexus, omdat ik me realiseer dat ik voor een woon-werkverkeer auto eigenlijk iets wil dat gewoon 100% werkt. Ik heb 4 andere voertuigen en 1 raceauto als ik me met auto's wil bezighouden.

#9 ·
Ik zou zeggen dat je sterk uiteenlopende antwoorden krijgt, afhankelijk van de auto, de service, dealers en de verwachtingen van gebruikers.

Voor mij zijn de software en apps behoorlijk onaf.

Actieradius - mijn normale woon-werkverkeer 95% snelweg @ 70 mph geeft 230 mijl met 20% over in de zomer, maar de snelheidsgerelateerde acc en pilot plus zijn gevaarlijk en onbruikbaar. Dus niet het voordeel dat ik verwachtte.

Deurontgrendeling onbetrouwbaar - en ik zeg dit omdat ik in principe niet gegarandeerd 100% van de tijd mijn auto ontgrendeld kan hebben als ik ernaast sta. Moest twee keer terugvallen op de telefoon-app.

Apps zijn zielig
Ik heb de Bluetooth-streamoptie gebruikt voor Spotify of 'eigen' muziek omdat de USB Music-app volkomen nutteloos is. Spotify is oké, maar mist nogal wat functies (en verschilt van de P2- en P3-implementatie).
Enorme beperking in het aantal apps.
Achterscherm is grotendeels een gimmick.

Google Maps plaatst me regelmatig 30 meter ten westen van waar ik werkelijk ben.

Camera-app, nou ja lol. Het start niet automatisch. Genoeg gezegd. Stopt als de kaart vol is (dan moet je handmatig opnieuw starten).

Het ontbreken van fysieke knoppen is gewoon een pain in the butt, je hebt het scherm nodig om je ventilatieroosters aan te passen...
De snelkoppelingen en favorieten zijn aanzienlijk beperkt, ook al is er veel vrije ruimte op het scherm (maar het is een groot scherm en tijdens het rijden, in het VK, zorgen stoten ervoor dat nauwkeurig aanraken een gok is, dan piept de 'niet opletten'-app.

Prestaties op dual motor zijn geweldig, maar nooit onder de 4,1 seconden naar 60 gekomen. Gezien geen versnellingsbakwissels is dat 10% langzamer dan geadverteerd. (Gebruikmakend van de performance app, rem losgelaten met 100% gas, performance mode, zachte ophanging, opgewarmd koelmiddel etc.)

Binnenin is luxueus en passagiers houden van de stijl binnen en buiten.

Service en ondersteuning nutteloos.
Ik had op dag 1 en dag 2 een waarschuwing voor remfalen. De dealer wilde niet helpen en zei dat ik pechhulp moest gebruiken. Pechhulp deelt geen technische gegevens met Polestar.
Servicecentrum neemt de zorg en doet niets (flasht de bestaande software opnieuw).

De diagnostiek die de pechhelper mij liet zien, bewijst dat de software verre van compleet en werkend is (veel crc-fouten etc.). (Als je weet waar je naar kijkt, en dat zijn niet de cascadefouten die je normaal ziet).

Zou ik er nog een kopen? Nee, ik zou hem graag willen ruilen voor een Lexus, omdat ik me realiseer dat ik voor een forenzenauto eigenlijk iets wil dat gewoon 100% werkt. Ik heb 4 andere voertuigen en 1 raceauto als ik me met auto's wil bezighouden.
Ik heb 3,5 seconden en 3,6 seconden met regelmaat.

#20 ·
Ik moet toegeven, ik vind het vreemd dat er veel mensen met veel problemen zijn, terwijl ik er geen heb gehad. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met de ervaring van de 3? Er zijn serieuze kwaliteitscontroleproblemen aan de gang.
Ja, ik moet toegeven, ik heb helemaal geen problemen gehad (of in ieder geval geen dingen die ik persoonlijk een probleem zou noemen).

Wat het instappen in de auto via de digitale sleutel betreft, soms moet ik de deurklink aanraken om ze te laten uitklappen, maar dat is meestal als ik de auto een tijdje niet heb gebruikt en hij vermoedelijk net in een diepe slaap is gevallen. Ik heb nog nooit de app hoeven te openen om toegang te krijgen tot de auto!

Ik vind het vervelend dat er geen waarschuwing voor de ruitensproeiervloeistof is...

#7 ·
We hebben onze LRSM sinds juli en tot nu toe geen problemen met de hardware, duimen draaien. Een prachtige auto om in te rijden. Komende van een Tesla, zou ik zeggen dat de software erg ver achterloopt en niet zo frequent met updates, maar ik neem aan dat dit zal verbeteren.
Hier is onze indruk na slechts een paar maanden eigendom:
  • De auto is erg breed en we zijn er nog niet aan gewend. Het zou nog steeds een ruime auto zijn als hij 6 inch kleiner was
  • Nog steeds geen Android-sleuteltoegang zoals u vermeldt, maar let op: het werkt alleen op high-end Android-telefoons met UWB. Je krijgt één sleutelbos en één sleutelkaart, wat een beetje goedkoop is.
  • Te veel handelingen om de bestuurderswaarschuwingen uit te schakelen voordat u op reis gaat en een zeer eenvoudige dashcam die ook veel handelingen nodig heeft om op te starten
  • Het duurt eeuwen om een bestuurdersprofiel te laden en er zijn te weinig snelkoppelingen (slechts 7) voor zo'n groot scherm

#8 ·
Heb de auto twee weken gehad en voor ons is hij perfect geweest. Ik heb één keer een soft reset moeten doen, maar alle standaardproblemen (digitale sleutel, profiel laden etc.) bestaan niet. Als je de tijd neemt om hem in te stellen, is hij perfect. Auto is magnifiek. De klantenservice is een beetje wankel, maar goed bedoeld als je contact met ze opneemt. Al met al een ongelooflijke ervaring.

#10 ·
Ik heb één keer een soft reset moeten doen, maar alle standaardkwaaltjes (digitale sleutel, profiel laden etc.) bestaan niet. Als je de tijd neemt om het in te stellen, is het perfect.
Eén ding dat me onlangs is opgevallen, is de optie om rijstrookassistentie op trillen te zetten en niet op automatisch sturen (geen idee wanneer dat is toegevoegd, ik moet wat patch notes hebben gemist), dus om eerlijk te zijn, laat ik nu rijstrookassistentie en snelheidsmeldingen aan staan, dus dat is één knop minder om uit te zetten.

Ja, ik moet nog steeds vier/vijf knoppen indrukken om de dashcam aan te zetten, maar hé, hoeveel auto's hebben een ingebouwde dashcam! 😆

#16 ·
Oh ik ben het ermee eens dat het vervelend is om de hele tijd op de knoppen te drukken, ik denk dat het een wettelijke OEM-camera-ding is met verschillende landen (omdat het ingebouwd is), maar wie weet 😆
Het is gemakkelijk om geolocatie te implementeren (voor sommigen) - d.w.z. zelfs goedkope navigatiesystemen schakelen snelheidsbewaarteringen in Frankrijk uit, maar schakelen ze weer in Duitsland weer in.

Ik denk dat het mogelijk gewoon MVP is - minimaal levensvatbaar product, om al die mensen aan te spreken die een dashcam wilden, zonder precies te zeggen wat ze wilden (automatische start dashcam met surveillance opties). We hebben gekregen wat we vroegen....

#21 ·
Mijn grootste klacht op dit moment is het onvermogen om Pilot Assist effectief te gebruiken op snelwegen. De auto detecteert snelheidslimieten consequent verkeerd en remt onnodig. Het is nog erger als je het systeem hebt ingesteld om de maximale kruissnelheid automatisch aan te passen aan de gedetecteerde limiet - het is ronduit gevaarlijk! Wanneer je het gaspedaal intrapt om tijdelijk de maximale kruissnelheid te overschrijden (bijv. bij het inhalen etc.), remt de auto abrupt op het moment dat je je voet optilt, in plaats van geleidelijk terug te keren naar de ingestelde limiet. Dit is erg beangstigend en ook oncomfortabel voor passagiers. Mijn vorige Tesla vertraagde soepel en natuurlijk. Mijn op één na grootste probleem is de nog steeds onopgeloste valse activering van het autoalarm. Ik moet eraan denken om elke keer dat ik de auto verlaat het gereduceerde alarm in te schakelen. En zelfs dit voorkomt niet altijd dat het alarm afgaat. Hoewel het een prachtige en comfortabele auto is, kan ik hem te goeder trouw aan niemand aanbevelen.

#22 ·
Mijn grootste kritiekpunt op dit moment is het onvermogen om Pilot Assist effectief te gebruiken op snelwegen. De auto detecteert snelheidslimieten consequent niet correct en remt onnodig. Het is nog erger als je het systeem hebt ingesteld om de maximale kruissnelheid automatisch bij te werken op basis van de gedetecteerde limiet - het is regelrecht gevaarlijk! Wanneer je het gaspedaal intrapt om tijdelijk de maximale kruissnelheid te overschrijden (bijv. bij het inhalen etc.), remt de auto abrupt op het moment dat je je voet optilt, in plaats van geleidelijk terug te keren naar de ingestelde limiet. Dit is erg beangstigend en ook oncomfortabel voor passagiers. Mijn vorige Tesla vertraagde soepel en natuurlijk.

Mijn op één na grootste probleem is de nog steeds onopgeloste valse activering van het autoalarm. Ik moet eraan denken om elke keer dat ik de auto verlaat het gereduceerde alarm in te schakelen. En zelfs dit voorkomt niet altijd dat het alarm afgaat.

Hoewel het een prachtige en comfortabele auto is, kan ik hem met een gerust hart aan niemand aanbevelen.
Ja voor ACC vertragen - het voelt bijna alsof het rijprofiel is gewijzigd naar 'one pedal driving' als je dit doet. Ik was van plan om vanavond de vertragingskrachten te meten tijdens mijn 4 uur durende rit en te zien of ik enige correlatie kan krijgen.

En helemaal mee eens, de intelligente snelheidslimiet gerelateerde ACC is gewoon gevaarlijk.