Polestar Forum banner
101 - 120 of 250 Posts
OK, dat is slecht en nu is het logisch... de reden dat ik dacht dat je een grapje maakte, is omdat ik me niet realiseerde dat Polestar lui was en het sleutelgat alleen in de linker deur had geplaatst. Slordig op zijn best.
 
Discussion starter · #104 ·
OK, dat is slecht en nu is het logisch... de reden dat ik dacht dat je een grapje maakte, is omdat ik niet wist dat Polestar lui was en het sleutelgat alleen in de linker deur had geplaatst. Slordig op zijn best.
Het is zo erg dat elke keer als dit ter sprake komt, mensen ervan uitgaan dat Polestar dit niet gedaan kan hebben, dus het moet een grap zijn of ze begrijpen iets verkeerd!

Technisch gezien is het wel mogelijk voor iemand om van de passagiersstoel naar de bestuurdersstoel te gaan, maar dan zouden ze veel kleiner moeten zijn dan ik om het te halen zonder iets te breken!
 
Ik ben er gewoonweg geschokt dat ze dit mogen doen en het product in RHD-landen mogen verkopen. Ik snap het niet... Maar je hebt wel gemerkt hoe iedereen hier in LHD-landen het prima vindt en de korte bochten en slordigheid van Polestar begrijpt, omdat het de geaccepteerde norm is? ... 🙄
 
Ik ben er gewoonweg van geschokt dat ze dit mogen doen en het product in RHD-landen mogen verkopen. Ik snap het niet... Maar je hebt wel gemerkt hoe iedereen hier in LHD-landen het prima vindt en de korte bochten en slordigheid van Polestar begrijpt, omdat het de geaccepteerde norm is? ... 🙄
Ik zie het niet als een shortcut of slordigheid. Het is een noodfunctie die eigenlijk niet nodig zou moeten zijn en dus als je in zo'n slechte positie zit, zou het eigenlijk geen verschil moeten maken; het sleutelblad zou in de achterdeur kunnen zitten. Maar om dat sleutelblad op meer dan één plek te plaatsen, zou gewoonweg onbetaalbaar zijn. Het lijkt misschien niet zo, maar de auto zou daardoor wel 1.000 dollar extra kunnen kosten.
 
Ik weet dat je het niet doet, maar ik durf te wedden dat a) je het erg zou vinden als je aan de andere kant zou rijden dan waar het mesgat zit... b) Ik durf ook te wedden dat een 1000$ hogere prijs ongeveer 10x meer is dan de realiteit zou zijn... Klopt, het is een gok van mijn kant, net zoveel als jouw 1000$ een gok is... 🤷🏼‍♂️

In ieder geval, ik beweer dat het een slordigheid is waarmee ze (of een andere OEM) weg mogen komen, tot mijn verbazing.
 
Ik weet dat je dat niet doet, maar ik wed dat a) je het erg zou vinden als je aan de andere kant zou rijden dan waar het mesgat zit ... b) ik wed ook dat een 1000 dollar hogere prijs ongeveer 10x meer is dan de realiteit zou zijn .... Klopt, het is een gok van mijn kant, net zoveel als jouw 1000 dollar een gok is ... 🤷🏼‍♂️

In ieder geval, ik beweer dat het een slordigheid is waarmee ik verbaasd ben dat ze (of een andere OEM) weg mogen komen.
Het kost waarschijnlijk maar $100 om elke auto met twee sleutelgaten te maken, maar dat vertaalt zich naar ongeveer $1000 bij de adviesprijs. En het zou voor elke auto zijn, niet alleen voor het VK. Wat mij betreft? Het kan me niet schelen. Ik heb in meer dan 40 jaar autorijden nog nooit een noodoptie gebruikt. Dat is precies de reden waarom fabrikanten niet willen dat hun auto's $1000 of zelfs $100 meer kosten.
 
Er is een uitstekende post over hoe je zowel de 12V- als de 3.6V TCAM-back-upbatterij correct loskoppelt, wat je onder bepaalde omstandigheden moet doen om bepaalde problemen op te lossen (bijv. auto reageert niet op fysieke sleutels).

Hier is het:


Een tijdje geleden plaatste ik dat de Volvo-ingenieur die dit de eerste keer voor mij deed, niet de moeite nam om enige bekleding te verwijderen, en ik ook niet toen het weer gebeurde.

Helaas is het weer gebeurd en deze keer heb ik foto's gemaakt.

Allereerst wil ik verduidelijken wanneer je dit moet doen.

Anderen hebben gemeld dat dit proces een gebrek aan LTE-connectiviteit, een gebrek aan GPS-fix en het onvermogen om de laadsnelheid aan te passen, heeft opgelost - ik weet daar niets van, maar als je al het andere hebt geprobeerd, is het misschien de moeite waard om dit ook te proberen en te kijken of het helpt.

Waar ik zeker van ben dat dit proces oplost, is wat er met mijn auto gebeurt. Om de paar maanden komt de TCAM in een staat waarin hij de fysieke sleutels niet herkent. Wanneer dit gebeurt, doet het aanraken van de handgreep voor keyless entry of het indrukken van de knoppen op de sleutels niets, maar Telefoon als sleutel werkt nog steeds. Omdat PAK nog steeds een bètafunctie is, houd ik de mijne geconfigureerd maar uitgeschakeld, zodat ik het als back-up kan gebruiken als ik bijvoorbeeld mijn sleutels kwijtraak of als dit gebeurt.

Als dit je nog niet is overkomen, raad ik je ten zeerste aan om:
  • PAK configureren, zelfs als je het niet wilt gebruiken, je kunt het uitgeschakeld laten zoals ik als back-up
  • Draag altijd de grote fysieke sleutel met het sleutelblad, in ieder geval als je ver van huis gaat
  • Draag een moersleutel in de frunk (#10 voor mijn auto, anderen in het forum meldden #11 wat raar is, dus controleer het)
  • Optioneel, draag een jumpstarter in de frunk (bijv. NOCO GB20/GB40 of equivalent)

Als je auto ooit niet ontgrendelt, is het eerste wat je moet controleren of de auto daadwerkelijk volledig dood is door een ontladen 12V-batterij. De gemakkelijkste manier om dat te doen, is door te kijken naar de rode LED in het midden van het dashboard om te controleren of deze knippert.

- Als het niet knippert, is je 12V-batterij hoogstwaarschijnlijk leeg en moet je de auto starten, wat eenvoudig is, volg gewoon de procedure in de handleiding. Ik hoop dat je een jumpstarter in je frunk hebt!

- Als het knippert, dan is de 12V in orde, dus ofwel is de batterij van je sleutel leeg (onwaarschijnlijk, tenzij je hem al een aantal jaren hebt, maar het is de moeite waard om te controleren als je thuis bent en de andere sleutel bij de hand hebt), of je hebt dit specifieke probleem met de TCAM.

Ervan uitgaande dat je dit probleem hebt, dan:

- Als je PAK hebt ingesteld en uitgeschakeld, kun je het gewoon weer activeren. Je zou dan de handgreep moeten kunnen pakken om te ontgrendelen en normaal te rijden, maar verwacht een pop-up "eCall-service vereist" en GPS-fix-verlies binnenkort. Wanneer het handig is om dit te doen (bijv. veilig geparkeerd, idealiter thuis), kun je de 5-10 minuten besteden om dit op te lossen door dit proces te volgen.

- Als je PAK niet hebt geconfigureerd, maar het sleutelblad bij je hebt, kun je het sleutelblad gebruiken om de deur te openen, maar je kunt het alarm niet stilzetten of de auto besturen door de sleutel in de transponder onder de armleuning te plaatsen. Je kunt de frunk openen om de 12V los te koppelen, maar ik weet niet zeker hoe je de achterklep kunt openen om toegang te krijgen tot de TCAM-back-upbatterij. Als je kunt bedenken hoe, laat het me dan weten zodat ik deze post kan bijwerken, en je kunt dit proces volgen om de auto weer bestuurbaar te maken.

- Als je PAK niet hebt geconfigureerd en ook het sleutelblad niet bij je hebt, dan kunnen jij of zelfs de wegenwacht niet veel doen totdat iemand de fysieke sleutel komt brengen (vandaar dat ik aanbeveel om hem altijd bij je te dragen, als je van plan bent om ver van huis te rijden).

Hoe dan ook, terug naar het proces, ervan uitgaande dat je PAK hebt gebruikt om de auto te ontgrendelen en je wilt gewoon het probleem oplossen zodat je sleutels weer werken.

Eerst moet je de 12V-batterij loskoppelen.

Ter voorbereiding:
  • zorg ervoor dat de auto niet is aangesloten
  • open de frunk en de achterklep zodat deze open zijn voordat je de batterij loskoppelt
  • sluit alle deuren
  • wacht tot de auto in slaap valt (de oplaadpoort-LED is een handige indicator, wacht tot deze uitgaat)

Als je klaar bent, volg dan deze stappen:

Stap 1: Duw het midden van deze twee bevestigingsmiddelen naar binnen, zodat je ze eruit kunt trekken. Probeer ze niet te verliezen in de ingewanden van de motorruimte, zoals ik vaak doe:

View attachment 13831

Stap 2: Doe niet de moeite om de andere kant te doen en til gewoon het dunne plastic op om de 12V-batterij te onthullen, of in ieder geval de helft die de negatieve pool heeft, wat alles is wat je nodig hebt:

View attachment 13730

Stap 3: Gebruik je sleutel om de moer los te draaien die de connector aan de pool van de batterij bevestigt totdat je hem eruit kunt trekken en opzij kunt leggen:

View attachment 13731

Ga nu na en controleer of de auto echt dood is, want als de DC-DC-omvormer op dat moment actief was (onwaarschijnlijk, maar het is me een keer overkomen), zal het loskoppelen van de 12V niets anders doen dan je een waarschuwing geven dat er een storing is met het 12V-laadsysteem. Negeer dat, de fout is dat je net de batterij hebt losgekoppeld, dus sluit hem weer aan en geef hem een paar minuten voordat je probeert hem opnieuw los te koppelen.

Het eenvoudigste is om de oplaadpoort-LED in de gaten te houden en te wachten tot deze uitgaat, maar als je een multimeter bij de hand hebt, kun je de spanning controleren en wachten tot deze daalt van >13V naar <13V.

Als het je gelukt is en de auto volledig dood is, is het nu tijd om de TCAM-batterij los te koppelen.

Stap 1: Ga terug naar de kofferbak/kofferbak (hoe het ook heet op jouw continent) en pak gewoon de tapijtachtige bekleding aan de linkerkant en trek eraan:
View attachment 13732

Stap 2: Er is niet echt iets te breken, het zijn meestal metalen clips die zich vastklemmen op openingen in de carrosserie. Je vindt de batterij weggestopt onder de C-stijl, je kunt proberen hem ter plekke los te koppelen, maar ik vind het gemakkelijker om hem gewoon los te klikken en te verwijderen: Hier is een foto nadat ik hem heb losgeklikt:
View attachment 13733

Hier is een foto van de batterij:
View attachment 13734

Hier is er een van de zijkant om te zien hoe hij op de auto vastklikt, de linkerkant van de foto is naar de achterkant van de auto en dat is het stuk dat je moet duwen als je hem uit de auto wilt verwijderen.
View attachment 13735

Als beide een paar seconden tegelijkertijd zijn losgekoppeld, ben je klaar, sluit ze gewoon weer aan en controleer of je sleutels weer werken. Zo ja, geweldig, zet alles terug zoals het was en hopelijk gebeurt het een paar maanden niet meer!

Update: @mxs vond deze video die kan helpen:

View attachment 13739
Na het versnipperen van het grootste deel van de huid van mijn rechterarm, ben ik er EINDELIJK in geslaagd om de TCAM-batterij los te klikken. Het snoer zit op slot als Fort Knox met een clip die ik los kan krijgen, zodat ik het verdomde ding naar een plek kan brengen waar ik de kabelboom kan losmaken en loskoppelen.

Hoe krijg ik die draad los???"
 
Na het afscheuren van het grootste deel van de huid van mijn rechterarm, ben ik ERIN geslaagd om de TCAM-batterij los te koppelen. Het snoer zit op slot als Fort Knox met een clip die ik los kan krijgen, zodat ik dat verdomde ding naar een plek kan brengen waar ik de kabelboom kan losmaken en loskoppelen.

Hoe krijg ik die draad los???
Hoi Michael. Veel plezier, hè?

Ik neem aan dat je het hebt over de tie-wrap-anker die een paar centimeter van de batterij zit. Ik kon een groot schroevendraaierblad tussen de anker en het plaatwerk plaatsen en het eruit duwen, waardoor ik voldoende speling in de draden had om het in de laadruimte te trekken.
 
Nadat ik het grootste deel van de huid van mijn rechterarm had afgescheurd, ben ik ERIN geslaagd om de TCAM-batterij los te koppelen. De kabel zit op slot als Fort Knox met een clip die ik los kan maken, zodat ik dat verdomde ding naar een plek kan brengen waar ik de kabelboom kan losmaken en loskoppelen.

Hoe krijg ik die draad los???
Is dit niet absurd?!? PS zou in staat moeten zijn om binnen een dag een technicus te sturen om deze reparatie uit te voeren voor iedereen die het nodig heeft.
 
Bedankt voor alle hulp. Ik heb die met titanium versterkte klootzak NOG STEEDS niet kunnen verwijderen en ik verlies liters bloed door mijn arm erin te proppen om erbij te kunnen komen. Het is me gelukt om hem terug aan de auto te bevestigen en de kofferbak te sluiten. Nog vier dagen tot Polestar ernaar kan kijken en ik moet de auto er de hele dag laten staan.
 
Bedankt voor alle hulp. Ik ben er NOG STEEDS niet in geslaagd om die met titanium versterkte klootzak eruit te krijgen en ik verlies bloed met liters tegelijk terwijl ik probeer mijn arm erin te persen om erbij te kunnen. Het is me gelukt om hem weer aan de auto te bevestigen en de kofferbak te sluiten. Vier dagen tot Polestar ernaar kan kijken en ik moet de auto er de hele dag laten staan.
Shit. Klinkt alsof je een echt solide, Volvo-achtige anker hebt. Misschien kun je het nog eens proberen als je hersteld bent van dat aanzienlijke bloedverlies.
Ik neem aan dat de Space meer zal doen dan alleen een snelle reset als ze de auto de hele dag willen hebben. Toen ze mijn reservebatterij vroegtijdig vervingen, kostte het de technicus slechts 30 seconden om hem te vervangen.
 
Ik ga er gewoon vanuit dat het het TCAM-probleem is (ik heb geen gps of Spotify). Maar de app kan nog steeds de deuren vergrendelen en de sleutels werken. Frustrerend.
Ja. Dat is het. Ik durf te wedden dat het loskoppelen van beide batterijen het probleem zou oplossen, in ieder geval voor een tijdje.
Hoewel ik het met de geachte en verheven JRRF eens ben dat we dit niet zouden moeten hoeven te doen met een auto van $60-70k, is de afweging van een frustrerende 1/2 uur besteden versus de hele dag in een werkplaats voor mij een no-brainer.
 
Welnu, je kunt me nu toevoegen aan de lijst van ongelukkige mensen met een auto die de sleutelhanger niet detecteert. Hij werkte de hele dag perfect, een mooie lange rit om oplaadbare TCAM-batterijen etc. op te laden... kwam aan in het hotel op 200 mijl van huis, alles goed. Ging 5 minuten later weer naar buiten en hij was helemaal dood. Gebruikte het mes om in de auto te komen, het alarm loeit en ik zit daar te proberen hem een half uur lang te laten werken, met het alarm dat ongeveer 10-15 minuten loeit voordat het afliep. Ik vond toen dit draadje, schakelde PAK opnieuw in en de auto deed niets. Ik heb de TCAM-batterij losgekoppeld en weer aangesloten en dat maakte geen verschil. Ik gaf het op, stapte uit de auto, stak mijn hand in de deurklink om hem te sluiten... en de deuren ontgrendelden en de auto was in orde, afgezien van een eCall-fout etc. Ik pakte onze spullen en liet ze achter, hoewel hij in eerste instantie niet op slot wilde. 20 minuten later ging ik weer naar buiten om te kijken of PAK nog een optie was en hij is weer dood. Wacht nu op een sleepwagen, gewapend met de 12V- en TCAM-resetprocedure - ervan uitgaande dat ik in de kofferbak kan komen. Het giet ook van de regen.
 
101 - 120 of 250 Posts