Nu, na een paar seconden stil te hebben gestaan, zou de auto-hold in werking moeten zijn getreden
om elkaar hier te begrijpen: er is "hold", er is "stilstaand" en er is "parkeren".
Hold kan worden ingeschakeld door stevig op het rempedaal te drukken gedurende een seconde of twee, en wordt aangegeven door het grijze (H) symbool op het bestuurdersdisplay. Hold gebruikt normale remblokken oliedruk. Het wordt NIET automatisch ingeschakeld.
Parkeren kan handmatig worden ingeschakeld door op P op de middenconsole te drukken of automatisch bij het openen van de deur zonder gordel voor de bestuurdersstoel, en wordt aangegeven door het rode (P) symbool. Parkeren schroeft een fysieke wig in de remklauwen, om de auto te laten stoppen, zelfs zonder oliedruk.
Stilstaand wordt automatisch ingeschakeld elke keer dat de auto stopt met kruip uit, of tijdens het kruipen als een auto snel van achteren nadert. Het is een veiligheidsmaatregel voor schadebeperking in geval van een aanrijding van achteren, en
ik heb het gevoel, wat niet wordt ondersteund door officiële info, dat gaat in eerste instantie met normale oliedruk en schakelt dan over op "wiggen" als het stoppen doorgaat (
ongeveer 1/2 minuut?) omdat de beweging van de wiggen hoorbaar is.
EDIT: ik vond de info in de gebruikershandleiding: na 5 minuten stilstand gaat de auto in de parkeermodus.
nu is het niet gegeven dat stilstaande remmen PRECIES op het moment dat de auto stopt, in werking treden.
Als ik rijd met OPD, ACC en kruip uit en ik kom "handmatig" tot stilstand, laat ik de remmen los en het schakelt in na
misschien één of twee EDIT: 3 seconden volgens de gebruikershandleiding, en ik zie de remlichten weer aangaan.
Als ik met ACC en kruip uit ben, komt de auto tot stilstand achter de vorige auto met regeneratief remmen. Dan gaan er een paar seconden voorbij voordat de stilstaande logica in werking treedt. Als de radar een reflectie krijgt en de auto een paar cm naar voren kruipt, BEWEEGT hij, dus geen stilstand. Als de stop minder dan twee/drie seconden duurt, staat hij nog steeds niet stil, zozeer zelfs dat als de vorige auto weer vooruit gaat, de auto hem volgt zonder enige input van de bestuurder. Als je lang genoeg stil hebt gestaan, DAN treedt de stilstaande logica in werking, de auto komt tot rust, en als de vorige auto vooruit gaat, krijg je het "klaar om te rijden" waarschuwingsbericht op het display en is het vereist dat je het gaspedaal aanraakt om te bewegen.
dus het is nogal onzeker over welke situatie we het hebben voor de OP...
de remmen op onze auto's worden niet eens gebruikt, tenzij een bepaald niveau van remkracht wordt overschreden. Daarom, als de OP niet bijzonder hard hoefde te remmen toen ze tot stilstand kwamen, is het heel goed mogelijk dat de auto op dat moment alleen door de motor werd vastgehouden, er geen remmen bij betrokken waren, en daarom, als de motor dan een startsignaal ontving (via het gaspedaal of een verkeerd signaal), kon hij zich zo gedragen, zelfs terwijl de OP nog steeds het rempedaal had ingedrukt. Het feit dat de nood-botsingsvermijding ook niet in werking trad, wijst naar mijn mening meer op een systeemfout dan op menselijke fouten.
Nogmaals, de remmen kunnen worden gebruikt voor elke rempedaalkracht, zelfs heel licht.
Zet hem gewoon in neutraal en je hoort de blokken op de schijven zodra je het rempedaal aanraakt.
En het kan niet anders, aangezien het systeem faalveilig moet zijn, dus je MOET remautoriteit hebben als de elektronica defect raakt.
Wat er gebeurt, is dat bij normaal regeneratief functioneren je het rempedaal indrukt en de ABS ECU je remdruk wegneemt terwijl hij deze naar de motor stuurt voor regeneratie. Maar zodra de motoren worden weggenomen (bijvoorbeeld met Neutraal, of wanneer de auto wordt uitgeschakeld), heb je de blokken op de schijven zodra je de remmen aanraakt.
P2's worden nooit stilgehouden door motoren. (Dit is anders in vroege en lichtere BEV's zoals de eerste Zoe, waar een stalen pen in een geperforeerd wiel in de versnellingsbak wordt gedwongen wanneer "P" wordt ingeschakeld. Ik heb het een keer gewaagd de motor te vernietigen...)
zelfs dat de auto de noodremmen heeft
Voorzichtigheid.
De automatische botsingsvermijdingsrem treedt ALLEEN in werking als hij een "passieve rijsituatie" detecteert.
Als de auto denkt dat je "actief rijdt" (woorden uit de gebruikershandleiding. Ik ben niet zeker van de lijst met voorwaarden achter deze logica) heb je autoriteit en laat hij je een klif afrijden...
in het algemeen is in drive-by-wire-ontwerpen je standaardtoestand de 'minst waarschijnlijk om te verwonden/beschadigen/doden' en je inschakeltoestand de 'kan problemen veroorzaken als het verkeerd wordt gedaan'.
Precies.
Het is hetzelfde met de drieklep in zware voertuigen.
Voor vrachtwagens houdt de luchtdruk in het systeem de remmen OPEN als het pedaal niet wordt ingedrukt, het sluit ze niet als het pedaal wordt ingedrukt. Dit om te leiden naar een automatisch remmen als de druk in het systeem wegvalt.
Lichtere voertuigen hebben het remsysteem in twee helften verdeeld met het rechter voorwiel geremd met hetzelfde circuit als het linker achterwiel en het linker voorwiel met het rechter achterwiel, zodat als één circuit beschadigd is, je kunt stoppen met de andere twee wielen.
BBW staat tussen de bestuurder en de remmen als het werkt, zodat het in geval van een storing terugvalt op de normale hydraulische werking.
En er is de mechanische back-up van de parkeerrem op beide achterwielen.