Polestar Forum banner

Ongevallen door plotselinge automatische acceleratie van Polestar 2.

20K views 239 replies 55 participants last post by  JRRF  
#1 ·
Ik huurde vandaag rond 16:30 uur een Polestar en verliet het station. Kort nadat ik 4 km had gereden, kreeg de auto een ongeluk.

Hier is de volgorde van gebeurtenissen.
1) Ik stopte volledig door de remmen in te trappen bij een rood signaal. Ik stopte 12 tot 15 voet achter het voorste voertuig, omdat het een signaal was.
2) Ik had mijn voet op de rem en maakte hem gedeeltelijk los.
3) Na 3 seconden versnelde de auto plotseling zo snel dat hij zelfs bij het intrappen van de rem niet stopte en tegen de auto voor me aan reed.
Ik was zo verrast, dit was mijn eerste keer dat ik in een Polstar 2 reed, ik had nog nooit eerder gereden. Ik rijd al 10 jaar auto en heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Het is volkomen duidelijk dat dit een bug in het systeem moet zijn.

We hadden geluk dat niemand ernstig gewond raakte.

#4 ·
Nou, goed, iedereen is oké.

Over het probleem, het is ERG vreemd.
Er zijn hier honderden chauffeurs en ik herinner me geen enkel rapport dat hierop lijkt.
Er zijn enkele verwarde rapporten geweest over mogelijke bugs met betrekking tot plotselinge acceleraties in de XC40 in het begin, maar ik heb geen informatie over een duidelijk geïdentificeerd probleem.

Omdat het 4 km was en het een huurauto was (dus je was er waarschijnlijk nog niet aan gewend), kan ik verschillende verklaringen bedenken:
1 - Er was een actieve cruise control, je trapte op de rem en stopte de auto, liet de rem los en raakte toen per ongeluk de hervattingsknop van de cruise control (het gebeurt) op het stuur, zodat de auto opnieuw de ingestelde snelheid probeerde te bereiken.
2 - Je stond op ACC, de radar ving een reflectie op nadat je volledig tot stilstand was gekomen en een paar cm naar voren kroop, je was verrast en probeerde het te stoppen door per ongeluk het gaspedaal in te trappen (het gebeurt).
3 - Je had OPD uit, kwam tot stilstand met de remmen en voordat je ze vasthield, liet je de druk los, de auto kroop een paar cm naar voren, je was verrast en probeerde het te stoppen door per ongeluk het gaspedaal in te trappen (het gebeurt).
4 - Je had OPD aan, kwam tot stilstand en ontspande toen en wachtte op het groene signaal en rustte de voet op wat je dacht dat de rem was, maar trapte gedeeltelijk op het gaspedaal dat slechts gedeeltelijk een "rem" is.
5 - Er zit een bug in het systeem en dat was een van de, zo niet de enige, getroffen auto's, of zelfs een enkele schade/defect aan sommige systemen/elektronica. Je hebt heel veel pech gehad en dan zou het interessant zijn om te weten welk model en welke software het was.

#5 ·
Dat lijkt inderdaad vreemd, maar we hebben wel een aantal gemelde gevallen van soortgelijke abrupte acceleraties bij Volvo XC40's en C40's in Noorwegen die hiermee te maken zouden kunnen hebben. Ik kan geen links plaatsen vanwege de leeftijd van mijn account, maar als je zoekt op "Volvo acceleratie Noorwegen" vind je een eerdere thread hierover.

#7 ·
Welnu, ik wil niet onbeleefd zijn, maar dit klinkt een beetje vreemd. Vooral de opmerking van iemand die zich 58 minuten geleden heeft aangemeld om zijn opmerking als zijn eerste opmerking te plaatsen. 🤨
Ik zeg niet dat dit gegarandeerd dezelfde situatie is, ik zeg alleen dat er de afgelopen jaren in Noorwegen minstens 3 gevallen zijn geweest van abrupte acceleraties met Volvo-auto's, waarvan er één eindigde in een dodelijke afloop, dus het is niet zo vergezocht dat dit hiermee te maken zou kunnen hebben.

#9 ·
Iedereen moet er op een gegeven moment bij horen, alleen omdat iemand nieuw is, maakt hun mening niet minder geldig... Het is ook niet zo dat de post onjuist was - er zijn mensen die dit soort gedrag melden op X(C)40's en ook in dit forum met betrekking tot P*2.

#11 ·
Iedereen moet zich op een gegeven moment aansluiten, alleen omdat iemand nieuw is, maakt hun mening niet minder geldig...

Het is ook niet zo dat de post onjuist was - er zijn mensen die dit soort gedrag melden op X(C)40's en ook in dit forum met betrekking tot P*2.
Natuurlijk. Het is heel goed mogelijk.

Wat mijn spinnenzintuig kietelde, was:
  • Ben hier al 3+ jaar en herinner me geen soortgelijk probleem dat is gemeld.
  • 10 minuten na het lid worden van het forum is de eerste post over een probleem waar je net over hebt gehoord?

Net de scheermes van Occam toegepast, maar ik kan er helemaal naast zitten.

#14 ·
Ik huurde vandaag rond 16:30 uur een Polestar en verliet het station. Kort nadat ik 4 km had gereden, kreeg de auto een ongeluk.
Hier is de volgorde van gebeurtenissen.
1) Ik stopte volledig door de remmen in te trappen bij een rood stoplicht. Ik stopte 12 tot 15 voet achter het voorste voertuig, want het was een stoplicht.
2) Ik had mijn voet op de rem en maakte hem gedeeltelijk los.
2) Na 3 seconden versnelde de auto plotseling zo snel dat hij zelfs bij het intrappen van de rem niet stopte en de auto voor me raakte.
Ik was zo verrast, dit was mijn eerste keer dat ik een Polstar 2 reed, die ik nog nooit eerder had gereden. Ik rijd al 10 jaar auto en heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Het is volkomen duidelijk dat dit een fout in het systeem moet zijn.

We hadden geluk dat niemand ernstig gewond raakte.
Was dit de eerste keer dat u een elektrische auto bestuurde?
"Het is volkomen duidelijk dat dit een fout in het systeem moet zijn." Nee, dat is niet helemaal duidelijk!

#18 ·
Foto's of het is niet gebeurd. OF voet raakt beide pedalen? Ik heb CIPN en daar had ik problemen mee, en eigenlijk was de Polestar 2 een van de gemakkelijkere auto's om in te rijden.

#22 ·
Hallo mensen, mijn bedoeling was puur om de exacte oorzaak te melden en te begrijpen. De reden dat ik nu ben toegetreden is omdat ik het bericht pas kon plaatsen toen ik lid werd van de groep. Ik heb geen enkele intentie, maar 100% de waarheid, aangezien ik hier niet ben om iets te bewijzen, aangezien er geen menselijke causaliteit is. Eén ding weet ik zeker: ik haal mijn voet nooit van de rem als het signaal rood is. Omdat ik 10 jaar lang altijd een benzineauto heb bestuurd, weet ik dat de auto vooruit zal kruipen als je je voet optilt, maar ik heb mijn voet gedeeltelijk opgetild, wat betekent dat de kracht die wordt gebruikt om in eerste instantie te stoppen, kleiner is dan de kracht die ik nodig heb om de rem vast te houden en de auto in stilstand te houden.

#23 ·
Voor de goede orde, dit is mij overkomen. OPD op standaard, kruip uit, de auto al maanden in bezit. Een leenauto gekregen omdat de mijne in de garage stond. Kwam aan bij een stoplicht met regeneratie, tikte op de rem om de (H) Hold in te schakelen. Na ongeveer 10 of 15 seconden (mijn voeten weg van de pedalen) sprong de auto naar voren. Gelukkig was ik de eerste bij het stoplicht, en gelukkig stopte de auto toen ik de rem indrukte. Maar het is absoluut gebeurd... voor het eerst in mijn ~25 jaar rijervaring.

#27 ·
Omdat het een huurauto was, was de bestuurder dus niet bekend met de auto. Dit probleem sluit meer aan bij de oorzaak van vergelijkbare incidenten in het verleden met Toyota en Tesla: uit de autogegevens bleek dat het gaspedaal werd ingedrukt en niet de rem (het zou geweldig zijn om dit van Polestar te horen). Ik wed dat kruipen aan stond. Met licht of volledig One Pedal Driving is het niet nodig om de voet op het rempedaal te houden bij een stop (of zelfs bij het remmen). Een slechte gewoonte uit de dagen van de ICE.

#33 ·
Ik heb de auto nu al meer dan 4 jaar en heb een soortgelijk incident gehad.
Zorg ervoor dat u Polestar Canada (een dealer) op de hoogte brengt. Ik heb hetzelfde meegemaakt (andere parameters).
Ze sturen dan alle telemetrie naar Polestar om erachter te komen waarom het is gebeurd.
Dit moet worden gemeld. Er zijn nu een paar gevallen van geweest.

#35 ·
Sorry, ik denk dat je mijn bericht verkeerd hebt geïnterpreteerd: de essentie was dat de remmen van onze auto's pas worden gebruikt als een bepaald niveau van remkracht wordt overschreden. Daarom, als de OP niet bijzonder hard hoefde te remmen toen ze tot stilstand kwamen, is het heel goed mogelijk dat de auto op dat moment alleen door de motor werd vastgehouden, zonder dat de remmen werden gebruikt, en daarom, als de motor dan een startsignaal ontving (via het gaspedaal of een foutief signaal), zou hij zich zo kunnen gedragen, zelfs terwijl de OP nog steeds het rempedaal ingedrukt had. Het feit dat de nood-botsingsvermijding ook niet in werking trad, wijst naar mijn mening meer op een systeemfout dan op menselijke fouten. Net als u heb ik veel ervaring met het feit dat hij zeer onwillig is om te vertrekken als hij een obstakel waarneemt.

#36 ·
Ik doe veel P2-onderzoek, dit gedrag is onbekend voor P2, zou kunnen gebeuren, misschien, zoals bij elke nieuwe auto die overal elektronica heeft, maar het lijkt nooit zo te zijn. Ik heb een MY24 LRSM P2 al iets meer dan een jaar en +35k km's erop zitten.
Voor mij heeft de nieuwe gebruiker nog nooit een EV gebruikt en is niet gewend aan het verschil dat er is. Indien ingeschakeld, zou de ACC de auto voor zich moeten herkennen en remmen. Zoals eerder gezegd, denk ik dat de bestuurder per ongeluk het gaspedaal heeft ingedrukt in plaats van de rem, dat gebeurt, geen schande, maar zelfs als de auto de noodremmen heeft, is dat soms een beetje vervelend, dat het iets detecteert en automatisch en abrupt remt, maar als je te hard op het gaspedaal drukt, zou je geen tijd kunnen hebben om te stoppen.
OPD inschakelen? Kruip aan? uit? er zijn veel mogelijkheden om nieuwe EV-bestuurders te misleiden.
Ik weet niet wat de P2-versie was, de mijne met één motor heeft al een heftige acceleratie, we hebben het over ongeveer 300 pk, een paar meter om snel te worden.
Hoe dan ook, zoals gezegd, Polestar kan de telemetrie zien. Er is een auditlogboek voor wat er met de auto gebeurt, het is als een zwarte doos van een vliegtuig, maar dan voor de auto, bijna elk detail staat erin.
Als je kunt, deel dan een paar foto's, :p
Ik hoop alleen dat je de volledige verzekering voor de auto hebt afgesloten.

PS. Als je voor het eerst een EV zoals de P2 bestuurt, heb je ook nog nooit zo'n ervaring gehad. :p

#37 · (Edited)
Nu, na een paar seconden stil te hebben gestaan, zou de auto-hold in werking moeten zijn getreden
om elkaar hier te begrijpen: er is "hold", er is "stilstaand" en er is "parkeren".

Hold kan worden ingeschakeld door stevig op het rempedaal te drukken gedurende een seconde of twee, en wordt aangegeven door het grijze (H) symbool op het bestuurdersdisplay. Hold gebruikt normale remblokken oliedruk. Het wordt NIET automatisch ingeschakeld.
Parkeren kan handmatig worden ingeschakeld door op P op de middenconsole te drukken of automatisch bij het openen van de deur zonder gordel voor de bestuurdersstoel, en wordt aangegeven door het rode (P) symbool. Parkeren schroeft een fysieke wig in de remklauwen, om de auto te laten stoppen, zelfs zonder oliedruk.
Stilstaand wordt automatisch ingeschakeld elke keer dat de auto stopt met kruip uit, of tijdens het kruipen als een auto snel van achteren nadert. Het is een veiligheidsmaatregel voor schadebeperking in geval van een aanrijding van achteren, en ik heb het gevoel, wat niet wordt ondersteund door officiële info, dat gaat in eerste instantie met normale oliedruk en schakelt dan over op "wiggen" als het stoppen doorgaat (ongeveer 1/2 minuut?) omdat de beweging van de wiggen hoorbaar is.
EDIT: ik vond de info in de gebruikershandleiding: na 5 minuten stilstand gaat de auto in de parkeermodus.

nu is het niet gegeven dat stilstaande remmen PRECIES op het moment dat de auto stopt, in werking treden.
Als ik rijd met OPD, ACC en kruip uit en ik kom "handmatig" tot stilstand, laat ik de remmen los en het schakelt in na misschien één of twee EDIT: 3 seconden volgens de gebruikershandleiding, en ik zie de remlichten weer aangaan.
Als ik met ACC en kruip uit ben, komt de auto tot stilstand achter de vorige auto met regeneratief remmen. Dan gaan er een paar seconden voorbij voordat de stilstaande logica in werking treedt. Als de radar een reflectie krijgt en de auto een paar cm naar voren kruipt, BEWEEGT hij, dus geen stilstand. Als de stop minder dan twee/drie seconden duurt, staat hij nog steeds niet stil, zozeer zelfs dat als de vorige auto weer vooruit gaat, de auto hem volgt zonder enige input van de bestuurder. Als je lang genoeg stil hebt gestaan, DAN treedt de stilstaande logica in werking, de auto komt tot rust, en als de vorige auto vooruit gaat, krijg je het "klaar om te rijden" waarschuwingsbericht op het display en is het vereist dat je het gaspedaal aanraakt om te bewegen.

dus het is nogal onzeker over welke situatie we het hebben voor de OP...

de remmen op onze auto's worden niet eens gebruikt, tenzij een bepaald niveau van remkracht wordt overschreden. Daarom, als de OP niet bijzonder hard hoefde te remmen toen ze tot stilstand kwamen, is het heel goed mogelijk dat de auto op dat moment alleen door de motor werd vastgehouden, er geen remmen bij betrokken waren, en daarom, als de motor dan een startsignaal ontving (via het gaspedaal of een verkeerd signaal), kon hij zich zo gedragen, zelfs terwijl de OP nog steeds het rempedaal had ingedrukt. Het feit dat de nood-botsingsvermijding ook niet in werking trad, wijst naar mijn mening meer op een systeemfout dan op menselijke fouten.
Nogmaals, de remmen kunnen worden gebruikt voor elke rempedaalkracht, zelfs heel licht.
Zet hem gewoon in neutraal en je hoort de blokken op de schijven zodra je het rempedaal aanraakt.
En het kan niet anders, aangezien het systeem faalveilig moet zijn, dus je MOET remautoriteit hebben als de elektronica defect raakt.
Wat er gebeurt, is dat bij normaal regeneratief functioneren je het rempedaal indrukt en de ABS ECU je remdruk wegneemt terwijl hij deze naar de motor stuurt voor regeneratie. Maar zodra de motoren worden weggenomen (bijvoorbeeld met Neutraal, of wanneer de auto wordt uitgeschakeld), heb je de blokken op de schijven zodra je de remmen aanraakt.
P2's worden nooit stilgehouden door motoren. (Dit is anders in vroege en lichtere BEV's zoals de eerste Zoe, waar een stalen pen in een geperforeerd wiel in de versnellingsbak wordt gedwongen wanneer "P" wordt ingeschakeld. Ik heb het een keer gewaagd de motor te vernietigen...)

zelfs dat de auto de noodremmen heeft
Voorzichtigheid.
De automatische botsingsvermijdingsrem treedt ALLEEN in werking als hij een "passieve rijsituatie" detecteert.
Als de auto denkt dat je "actief rijdt" (woorden uit de gebruikershandleiding. Ik ben niet zeker van de lijst met voorwaarden achter deze logica) heb je autoriteit en laat hij je een klif afrijden...

in het algemeen is in drive-by-wire-ontwerpen je standaardtoestand de 'minst waarschijnlijk om te verwonden/beschadigen/doden' en je inschakeltoestand de 'kan problemen veroorzaken als het verkeerd wordt gedaan'.
Precies.
Het is hetzelfde met de drieklep in zware voertuigen.
Voor vrachtwagens houdt de luchtdruk in het systeem de remmen OPEN als het pedaal niet wordt ingedrukt, het sluit ze niet als het pedaal wordt ingedrukt. Dit om te leiden naar een automatisch remmen als de druk in het systeem wegvalt.
Lichtere voertuigen hebben het remsysteem in twee helften verdeeld met het rechter voorwiel geremd met hetzelfde circuit als het linker achterwiel en het linker voorwiel met het rechter achterwiel, zodat als één circuit beschadigd is, je kunt stoppen met de andere twee wielen.
BBW staat tussen de bestuurder en de remmen als het werkt, zodat het in geval van een storing terugvalt op de normale hydraulische werking.
En er is de mechanische back-up van de parkeerrem op beide achterwielen.

#39 ·
just put it in neutral and you'll hear the pads on the discs as soon as you touch the brake pedal.
Dit is irrelevant voor het gesprek. Door de auto in de neutraalstand te zetten, worden de motoren uitgeschakeld, dus de motoren kunnen in dit geval natuurlijk geen deel uitmaken van de remwerking!

Als de auto in de drive-stand staat, worden de remmen pas gebruikt bij een bepaalde remkracht. Dit is goed gedocumenteerd. Waarom zouden er anders zoveel threads hier zijn over roestige remschijven en het gebruik van de neutraal (of achteruit) truc om ze schoon te maken? Als de remmen altijd zouden worden gebruikt als onderdeel van het gemengde remmen, zouden de schijven (in ieder geval licht) worden gebruikt elke keer dat u het rempedaal aanraakt (of van het gaspedaal afgaat in OPD), dus zouden we geen trucs nodig hebben om hun gebruik te forceren.

Ik weet niet hoe vaak het is besproken, maar de OPD-instelling maakt geen enkel verschil voor het remgedrag van de auto, alleen voor de hoeveelheid pedaalgehop die u moet doen. Ongeacht of het proces wordt gestart door van het gaspedaal af te gaan of door het rempedaal in te drukken, het wordt computergestuurd en gebruikt de motoren totdat het oordeelt dat de mechanische remmen nodig zijn.

Dus: ik zeg nogmaals, het is heel goed mogelijk dat de OP zachtjes achter een andere auto bij de lichten tot stilstand is gekomen, zonder op enig moment de mechanische remmen van de auto te gebruiken. In mijn ervaring schakelt de hold-functie automatisch in als de auto langer dan een paar seconden stilstaat (ik voel het vaak gebeuren, of mijn voet nu op de rem staat of niet). Misschien is dit wat u 'stilstaand' noemt? Ik verwijs hiernaar als auto-hold omdat het naar mijn mening hetzelfde doet als het stevig indrukken van het rempedaal (vasthouden), maar het doet het automatisch.

#38 ·
Voormalig Volvo XC40-eigenaar, heb nu een 2024 PS2. Omdat de XC40 mijn eerste EV was, heb ik veel tijd doorgebracht op de VX40-forums. Er waren verschillende threads over onbedoelde acceleratie voor de XC40, sommige werden toegeschreven aan gebruikersfouten, maar in verschillende gevallen vonden de eigenaren een manier om de onbedoelde acceleratie te dupliceren. Enkele van de legitieme gevallen omvatten er een waarbij de auto werd gestopt, weer werd ingestapt zonder de deur te sluiten en de auto naar voren 'schoot', andere eigenaren konden dit dupliceren; een ander geval was het stoppen op oneffen terrein op een heuvel, en zonder de voet van de rem en het gaspedaal zou de auto naar voren schieten; en minstens twee andere eigenaren konden de auto terugsturen omdat Volvo een onbedoeld acceleratieprobleem erkende en het niet kon repareren.

Het lijkt mij dat de XC40/C40 zo op elkaar lijken, dat als Volvo problemen heeft, Polestar ook problemen zou hebben. Ze gebeuren niet vaak, maar ze gebeuren wel, en in sommige gevallen zijn ze herhaalbaar.

#80 ·
Voormalig Volvo XC40-eigenaar, heb nu een 2024 PS2. Omdat de XC40 mijn eerste EV was, heb ik veel tijd doorgebracht op de VX40-forums. Er waren verschillende threads over onbedoelde acceleratie voor de XC40, sommige werden toegeschreven aan gebruikersfouten, maar in verschillende gevallen vonden de eigenaren een manier om de onbedoelde acceleratie te dupliceren. Sommige van de legitieme gevallen omvatten er een waarbij de auto werd gestopt, weer werd ingestapt zonder de deur te sluiten en de auto naar voren "schoot", andere eigenaren konden dit dupliceren; een ander geval was het stoppen op oneffen terrein op een heuvel, en met de voet van de rem en het gaspedaal zou de auto naar voren schieten; en minstens twee andere eigenaren konden de auto terugbrengen omdat Volvo een beoogd acceleratieprobleem erkende en niet in staat was om het te repareren.
Kunt u de links naar deze vinden of delen? Ik ben vooral geïnteresseerd in gevallen die reproduceerbaar zijn. Ik zeg niet dat wat u zegt niet waar is, maar als dit echt een defect is dat kan worden gedupliceerd zoals u zegt, is er geen manier dat deze auto's nog op de weg zijn en niet onmiddellijk allemaal worden teruggeroepen.

Het laatste deel over mensen die de auto terug konden brengen omdat Volvo het probleem erkende maar het niet kon oplossen, zou een voorpagina-kop moeten zijn.

#43 ·
Je leest dat het de motoren niet gebruikt onder de 5 km/u, maar ik denk niet dat dat de betekenis is - ik denk dat het betekent dat als het remmen begint bij een snelheid buiten dat bereik, het de hydraulische remmen gebruikt (of geen regeneratie gebruikt), terwijl als de handeling begint binnen het aangegeven bereik, het regeneratie zal gebruiken en de remmen alleen zal inschakelen als er zwaar wordt geremd.

#44 ·
Bij zeer lage snelheden kunnen de motoren niet als generator werken, er moet wrijving worden gebruikt.

#45 ·
Ik ben graag bereid om ongelijk te krijgen, maar het gevoel dat ik van mijn auto krijg, is dat wanneer ik langzaam tot stilstand kom, dit door de motoren gebeurt en de remmen pas een paar seconden nadat ik stilsta, aangrijpen.

Hoe dan ook, we dwalen af: het belangrijkste punt dat ik wilde maken, is dat de toepassing van motor en remmen in onze auto's volledig computergestuurd is en daarom zie ik de post van de OP niet als een duidelijke menselijke fout, vooral als we rekening houden met de problemen die zijn gedocumenteerd over zijn broers en zussen bij Volvo (en van andere, ervaren P*2-rijders op dit forum).

Ik vraag me af hoe dit gesprek zich zou hebben ontwikkeld als de OP een reguliere, langdurige bijdrager was geweest die precies hetzelfde scenario rapporteerde?

#46 ·
Ik vraag me af hoe dit gesprek zich zou hebben ontwikkeld als de OP een vaste, langdurige bijdrager was geweest die precies hetzelfde scenario rapporteerde?
Je hebt gelijk.
Over het onderwerp, en gezien de informatie die we hebben, blijf ik bij de mening die ik op pagina 1 heb uitgesproken (https://www.polestar-forum.com/thre...udden-automatic-acceleration-lead-to-accident.16306/?post_id=284533#post-284533)
Het IS absoluut een mogelijkheid dat er iets vreemds is gebeurd in het autosysteem, maar ik DENK dat het waarschijnlijker is dat een onervaren elektrische bestuurder in een onbekende auto overrompeld is door een werkende logica en een fout heeft gemaakt in de reactie.